ReviewsBird

Tjänster

Nästan alla typer av tjänstebaserade företag verkar på en konkurrensutsatt marknad. Att hitta sätt att fånga ditt segment av den lokala marknaden är avgörande för framgång. Serviceföretagare som förstår dessa prioriteringar är mer benägna att vara ledare inom sitt område.

Sättet som människor gör hänvisningar på kan ha förändrats, men det är fortfarande det bästa sättet att utveckla en tjänsteverksamhet. Idag är digital mun till mun ett av de vanligaste sätten för dina kunder att dela din information med vänner. Du kan skicka länken till din webbplats via en digital messenger eller bjuda in vänner att följa din Facebook-sida, Twitter-konto eller Pinterest-tavla. Framgångsrika tjänsteföretag är lätta att hitta på flera plattformar, inklusive sociala medier, Google Maps och Apple Maps.

Vem som helst kan påstå sig ha bra kundservice, men det är inte alltid lätt att leva upp till det påståendet. Det börjar med att utbilda dina anställda på lämpligt sätt och hålla dem ansvariga för dina standarder. Ett av de bästa sätten att säkerställa att dina anställda lever upp till dina förväntningar är att fråga dina kunder. Detta kan göras med ett uppföljningsbrev, telefonsamtal eller mejlundersökning där du frågar dina anställda om specifika kundservicestandarder du vill att de ska uppfylla.

Ett annat sätt att vinna på kundtjänstfronten är att lyssna på kundförslag. Att ändra några detaljer om hur du arbetar kan ha minimala kostnader och hög avkastning. Att visa respekt för kundernas egendom när man arbetar i deras hem eller företag är en av de saker som kan ge stora fördelar. Lämnar dina anställda något skräp eller städar de upp ordentligt innan de lämnar? Denna information kan göra skillnaden mellan att kunder ringer dig igen eller lämnar ditt namn vidare till vänner.

Det kommer alltid att finnas situationer där du hamnar efter schemat eller drar på dig oväntade kostnader för att utföra ett jobb på rätt sätt. Inga kunder vill höra att du inte följer schemat eller budgeten, men det finns något de hatar ännu mer: bristande kommunikation i dessa situationer. Om du är försenad med en deadline eller inte kan slutföra projektet som utlovat, meddela kunden så snart som möjligt. Gör samma sak mot extra kostnad. Tid och pengar - båda är värdefulla varor för genomsnittskonsumenten.

De flesta tjänsteföretag kräver interaktion mellan kunder och anställda. Det betyder att personlighet och karaktär är viktiga faktorer att tänka på när man anställer medarbetare. En person kan vara väldigt skicklig på sitt jobb och ändå vara dålig för verksamheten om de inte behandlar dina kunder med respekt. En servicemedarbetare som är skicklig på sitt jobb men använder glåpord inför kundens små barn skickar ett negativt besked genom det lokala ryktesbruket på nolltid.

Ibland är det bäst för dem eller för ditt företag att säga nej till din kund. Kunden har inte alltid rätt. Du är experten på den tjänst du tillhandahåller. Det är din uppgift att artigt informera din kund om varför du gör saker annorlunda än dina konkurrenter och tar olika priser. Om kunden behöver lära sig av en negativ upplevelse med en annan leverantör, låt dem. Smarta företagare ger inte upp sin integritet eller värde för att tillfredsställa en kund.

När ditt företag går så bra som du skulle vilja är det lätt att bli självbelåten. Gå inte i denna fälla. Även de mest lojala kunderna kan säga upp eller byta leverantör. Se till att din kundtjänst alltid är uppdaterad och sluta aldrig leta efter nya kunder.

Ett serviceföretag som inte fokuserar på dessa sju nyckelpunkter kommer att ha svårt att hålla sig flytande och kommer alltid att kämpa för att behålla eller hitta kunder. De som förstår och praktiserar de värderingar som anges här kommer att finna all framgång och tillväxt som är möjlig i dagens högt värderade tjänstebranscher.

ReviewsBird har på denna sida samlat ett antal tjänsteföretag, som kunder har gett sin åsikt omking.