0 företag

Jobbsökande, B2B och Outsourcing

...

    Jobbsökande, B2B och Outsourcing

    Många företag väljer outsourcing som ett kostnadseffektivt sätt att tillhandahålla arbetskraft. Att köpa mjukvarutjänster från andra B2B-företag är ofta mycket billigare jämfört med att utveckla egen mjukvara och det är vanligt att företag köper tjänster inom till exempel löneadministration och konton från andra företag.

    Den tertiära sektorn i ekonomin (även känd som tjänstesektorn eller tjänsteindustrin) är en av de tre ekonomiska sektorerna, de andra är sekundärsektorn (ungefär samma som tillverkning) och den primära sektorn (jordbruk, fiske och utvinning som gruvdrift).

    Att kontakta så många människor som möjligt är ett mycket effektivt sätt att hitta ett jobb. Det uppskattas att 50% eller mer av alla jobb hittas via nätverk.

    Jobbrekryterare och beslutsfattare använder alltmer sociala nätverkssajter för att samla in information om arbetssökande, enligt en Jobvite-undersökning i mitten av 2011 av 800 arbetsgivare i USA. På samma sätt har arbetssökande börjat använda sociala nätverkssajter för att annonsera sina färdigheter och lägga upp CV. Under 2014 har användningen av dessa sociala medier lett till att 1 av 6 arbetssökande har hittat arbete.
    En studie utförd av Microsoft tyder på att arbetssökande måste börja ägna mer uppmärksamhet åt vad arbetsgivare och rekryterare vill ha i sin informationsinsamlingsprocess före intervjun och kunna tillhandahålla de aspekter som skiljer sig avsevärt från deras kvalifikationer på Cv:n och specifika för byggd organisationskultur för deras strategiska resultat.

    Ekonomi

    Ekonomer använder termen "friktionsarbetslöshet" som betyder arbetslöshet som ett resultat av den tid och ansträngning som behövs innan ett lämpligt jobb hittas. Denna typ av arbetslöshet är alltid närvarande i ekonomin. Sökteori är den ekonomiska teorin som studerar det optimala beslutet om hur mycket tid och ansträngning man ska lägga på att söka, och vilka som erbjuder sig att acceptera eller tacka nej (i samband med en jobbjakt, eller även i andra sammanhang som att söka efter ett lågt pris) .

    Tjänstesektorn

    Tjänstesektorn består av de "mjuka" delarna av ekonomin, det vill säga verksamheter där människor erbjuder sin kunskap och tid för att förbättra produktivitet, prestation, potential och hållbarhet, det som kallas affektivt arbete. Det grundläggande kännetecknet för denna sektor är produktion av tjänster istället för slutprodukter. Tjänster (även känd som "immateriella varor") inkluderar uppmärksamhet, råd, tillgång, erfarenhet och diskussion. Produktion av information anses i allmänhet också vara en tjänst, men vissa ekonomer tillskriver det nu en fjärde sektor, den kvartära sektorn.

    Den tertiära industrisektorn omfattar tillhandahållande av tjänster till andra företag och slutkonsumenter. Tjänster kan innebära transport, distribution och försäljning av varor från tillverkaren till en konsument, vilket kan vara fallet inom parti- och detaljhandel, eller kan innebära tillhandahållande av en tjänst, såsom skadedjursbekämpning eller underhållning. Varorna kan förvandlas i processen att tillhandahålla tjänsten som det sker inom restaurangbranschen. Fokus ligger dock på människor som interagerar med människor och servar kunden snarare än att transformera fysiska varor.


    Jobbsökande, B2B och Outsourcing

    Att söka jobb kan vara en utmaning. Rekryterare arbetar aktivt med att koppla ihop rätt person med rätt befattning, och det finns ett brett utbud av jobbportaler online. Även om det finns många plattformar för arbetssökande är konkurrensen hård och det kan vara svårt att veta vilken jobbportal man ska använda. Hur vet man egentligen vilket företag som är bäst? Vi här på ReviewsBird har gjort en lista över företag som erbjuder tjänster inom jobbsökning, B2B och outsourcing. I den här kategorin hittar du även andra företagsrelaterade tjänster, till exempel företag som skriver ut visitkort eller erbjuder olika typer av mjukvara för ditt företag.

    En anställningswebbplats är webbplats som specifikt handlar om anställning eller karriärer. Många anställningswebbplatser är utformade för att göra det möjligt för arbetsgivare att ställa krav på jobbsökande för en tjänst som ska tillsättas, och är allmänt kända som jobbtabeller. Andra arbetsplatser erbjuder arbetsgivarrecensioner, karriär- och jobbsökningsråd och beskriver olika arbetsbeskrivningar eller arbetsgivare. Via en jobbwebbplats kan en potentiell anställd hitta och fylla i en jobbansökan eller skicka in meritförteckningar över internet för den utlysta tjänsten.

    Online Career Center utvecklades som en ideell organisation som stöds av fyrtio stora företag för att göra det möjligt för jobbsökare att lägga upp sina CV och för rekryterare att lägga upp lediga jobb.

    1994 startade Robert J. McGovern NetStart Inc. som programvara som såldes till företag för att lista lediga jobb på deras webbplatser och hantera de inkommande e-postmeddelanden som dessa annonser genererade. Efter ett inflöde av två miljoner dollar i investeringskapital transporterade han sedan denna programvara till sin egen URL, där han först listade lediga jobb från företagen som använde programvaran. NetStart Inc. bytte namn 1998 för att verka under namnet på deras mjukvara, CareerBuilder. Företaget fick ytterligare sju miljoner dollar från investeringsbolag som New Enterprise Associates för att utöka sin verksamhet.

    Sex stora tidningar slogs samman 1995 för att lista sina rubriker online. Tjänsten hette CareerPath.com och inkluderade hjälpsökande annonser från Los Angeles Times, Boston Globe, Chicago Tribune, New York Times, San Jose Mercury News och Washington Post.

    Branschen försökte nå en bredare, mindre tekniskt kunnig bas 1998 när Hotjobs.com försökte köpa en Super Bowl-plats, men Fox avfärdade annonsen för att ha dålig smak. Annonsen visade en vaktmästare i en djurpark som sopade ut elefantburen helt utan att djuret visste om det. Elefanten sätter sig ner en kort stund, och när den reser sig igen har vaktmästaren försvunnit, vilket tyder på att arbetaren nu satt fast i elefantens anus. Annonsen ska illustrera ett behov för dem som sitter fast i jobb de hatar och erbjuda en lösning via deras hemsida.

    1999 visade Monster.com tre 30-sekunders Super Bowl-annonser för fyra miljoner dollar. En annons som visade barn som pratade som vuxna och berättar om sina drömmar om att arbeta på olika återvändsgränds jobb med humoristisk effekt var mycket mer populär än rivaliserande Hotjobs.com-annons om en säkerhetsvakt som bytte från ett lågavlönat säkerhetsjobb till samma jobb i ett mer avancerad byggnad. Strax därefter fick Monster.com topplaceringen av de sajter som erbjuder lediga arbetsplatser online.

    Hotjobs.coms annons var inte lika framgångsrik, men den gav företaget ytterligare ett lyft till noteringen i augusti.

    Efter att ha förvärvats i ett joint venture av Knight Knight and Tribune Company i juli, absorberade CareerBuilder konkurrenternas styrelser för CareerPath.com och sedan Headhunter.net, som redan hade förvärvat CareerMosaic. Även med dessa aggressiva sammanslagningar låg CareerBuilder fortfarande efter jobbwebbplats nummer ett Jobsonline.com, nummer två Monster.com och nummer tre Hotjobs.com.

    Monster.com gjorde ett försök år 2001 att köpa Hotjobs.com för 374 miljoner dollar, men misslyckades på grund av Yahoos oönskade kontanter och 430 miljoner dollars aktiebud i slutet av året. Yahoo hade tidigare tillkännagivit planer på att gå in i jobb-branschen, men bestämde sig för att dra igång verksamheten genom att köpa det etablerade varumärket. I februari 2010 köpte Monster HotJobs från Yahoo för 225 miljoner dollar.