Postningstjänster

Postningstjänster
Modern post organiseras av nationella och privatiserade tjänster, som är sammankopplade med internationella regler, organisationer och internationella överenskommelser. Pappersbrev och paket kan skickas relativt enkelt och billigt till nästan alla länder i världen. Internet har gjort processen att skicka brevliknande meddelanden nästan omedelbar, och i många fall och situationer använder korrespondenter e-post där de skulle ha använt brev tidigare. Volymen papperspost som skickas via US Postal Service har minskat med mer än 15 % sedan den nådde en topp på 213 miljarder per år 2006.
Organisation
Vissa länder har organiserat sina posttjänster som aktiebolag utan lagligt monopol.
Det världsomspännande postsystemet, som utgör de individuella nationella postsystemen i de autonoma världens stater, samordnas av World Postal Union, som bland annat sätter internationella portopriser, definierar standarder för frimärken och driver systemet med internationella svarskuponger.
I de flesta länder har ett system med koder inrättats (kallas postnummer i USA, postnummer i Storbritannien och Australien, flygnummer i Irland och postnummer i de flesta andra länder) för att underlätta automatiseringen av verksamheten. Detta inkluderar även att placera ytterligare märken på adressdelen av brev- eller postobjektet, som kallas "streckkodning". Streckkodning av post för leverans uttrycks vanligtvis antingen genom en serie vertikala streck, vanligtvis kallad POSTNET-kodning eller ett block av punkter som en tvådimensionell streckkod. Metoden "block av prickar" tillåter kodning av bevis på betalning av porto, exakt leveransväg och andra funktioner.
En automatiserad postmaskin
Den allmänna posttjänsten förbättrades på 1900-talet med användning av flygplan för snabbare leverans. Världens första reguljära flygposttjänst ägde rum i Storbritannien mellan Londonförorterna Hendon och Windsor, Berkshire, den 9 september 1911. Vissa luftpostmetoder visade sig dock vara ineffektiva, inklusive United States Postal Services raketpostexperiment.
Mottagningstjänster gjordes tillgängliga för att ge avsändaren en bekräftelse på effektiv leverans.
Även om de flesta dokument idag skickas digitalt är posten fortfarande en viktig del av hur samhället fungerar. När du skickar ett brev eller ett paket vill du vara säker på att det kommer i tid och om något går fel får du fungerande kundtjänst för att lösa problemet. Vad händer om paketet som kommer är trasigt eller inte kommer alls?
Postningstjänster
Före mitten av 1800-talet varierade betalningsmodellerna i regioner där postsystem fanns. Det mesta av posten skickades obetalt och krävde att mottagaren betalade portot. I vissa regioner gjordes en delbetalning av avsändaren. Idag, världen över, är den vanligaste metoden att förskottsbetala porto genom att köpa en självhäftande frimärke som ska appliceras på kuvertet före postning; en mycket mindre vanlig metod är att använda ett porto förbetalt kuvert. Porto är en metod för att göra förbetalda kuvert med porto med en speciell maskin. De används av företag med stora utskicksprogram, som banker och direktreklamföretag.
Glädjen i en full brevlåda
En del av oss tycker om att ta emot post. Vi kanske inte alltid är lika glada, speciellt när du hittar räkningar eller oönskad reklam i din brevlåda. Men i många fall kan du få stor glädje av att äntligen få ett paket eller brev du har väntat på och sett fram emot länge.
Det kan vara allt från ett brev från en god vän eller familjemedlem till ett paket från webbutiken som innehåller något du länge velat ha. Dagens posttjänster är oftast snabba och effektiva och framförallt näthandeln görs mycket enklare än någonsin tidigare.
Olika tjänster
Det finns mer än bara ett företag som levererar post och paket till oss nu för tiden. Antalet olika leveranstjänster växer ständigt och du har ofta möjlighet att välja det fraktsätt eller leveranssätt som passar oss bäst. Skillnaderna inkluderar vanligtvis leveranstid, pris och metod. Vissa företag är snabba och kan leverera paketen inom några arbetsdagar eller på en dag, men vanligtvis kostar det mycket mer för expressleverans. Vissa företag erbjuder bra priser på både leverans och frakt, vilket är extra viktigt om du väljer att skicka tunga paket långt bort. En del fokuserar på olika leveranssätt, till exempel kan du välja om du vill ha paketet levererat direkt till din dörr, och några som du kan hämta själv på specifika platser. En del av oss har inte möjlighet att själva hämta ut paket, speciellt om utlämningsstället är långt borta och/eller paketet är väldigt stort och tungt. Och vissa av oss har ingen möjlighet att vara hemma under angiven leveranstid och att få paketet till dörren kan vara obekvämt. Därför är det mycket bra att ha en möjlighet att välja och anpassa leveranssätt efter dina egna behov.
När paketen försvinner
Tyvärr är det möjligt att post försvinner. Det har nog hänt oss alla minst en gång i livet att ett paket aldrig kommer fram eller att brevet vi skickat till mormor aldrig når henne. Ofta kommer leveransföretagen att erbjuda någon form av försäkring, vilket är användbart om något går fel. Beroende på villkoren kan du till exempel få ersättning för förlorade föremål.
Oavsett vilka behov du har och vad du väljer, kanske du vill undersöka olika fraktalternativ. Du kan till exempel börja med att läsa recensioner, åsikter och erfarenheter från tidigare kunder för det företag du funderar på att välja.