4 företag

Övriga Tjänster

...

    Övriga Tjänster

    Vi på ReviewsBird har gjort en lista över företag som erbjuder tjänster inom olika områden. 

    Tjänst är en transaktion där de icke-fysiska varorna överförs från säljare till köpare. När vi pratar om service hänvisar man ofta till processerna och inte fysiska produkter.

    Service är en immateriell del av ekonomin. Den existerar bara medan leverantören levererar den och kunden konsumerar den. Det sker ingen överlåtelse av ägande när ett företag tillhandahåller en tjänst till kunder. Man kan inte heller transportera eller lagra service. Det är till exempel en ynnest att se en pjäs. Du kan inte bära eller lagra denna typ av tjänst senare.

    Tjänsten har fem väsentliga funktioner enligt följande.

    1. Immateriella egenskaper: människor kan inte röra eller hantera dem. Service kan vare sig transporteras eller tillverkas.

    2. Inget lager: det är inte möjligt att spara tjänsten för vidare användning. När leverantören tillhandahåller tjänsten försvinner den oåterkalleligt.

    3. Oskiljaktig: det finns inget avstånd mellan produktion och konsumtion av tjänster. Leverantören tillhandahåller tjänsten vid användningstillfället.

    4. Inkonsekvens: varje leverans av en viss tjänst är inte detsamma som det förflutna eller framtiden. Var och en är unik, även om samma kund efterfrågar samma service.

    5. Kundengagemang: vissa typer av tjänster måste involvera både konsumenten och tjänsteleverantören. Den ska till exempel ha närvaro av kunden och frisören under en klippning.

    Utöver den grundläggande skillnaden har vi andra faktorer som kan hjälpa till att skilja på varor och tjänster.

    Ingen överlåtelse av äganderätt

    När någon köper en tjänst betyder det inte att egendom överlämnas till slutkunden. Om du till exempel köper en flygbiljett får du färdtjänsten och den upphör när du kommer till din slutdestination. Planet är inte ditt.

    Det är inte samma sak som varornas egenskaper. När du köper en bil är fordonet ditt. Du kan använda den när du vill.

    Kundengagemang

    Servise kräver mer kundmedverkan än i en produkt Om kunden inte är involverad kan tjänsten inte tillhandahållas.

    Till exempel, kunder i den automatiska tvättstugan behöver välja maskin eller torkautomat, och kunderna bestämmer också vilka tvättmedel de vill ha i.

    Att utvärdera kvaliteten på tjänsterna är tuffare

    Eftersom kvaliteten varierar från gång till gång blir bedömningen av olika tjänster svårare. Massproduktion av produkten är konventionell. Detta innebär att produkten har enhetlighet. Vi har standardutvärderingskriterierna för att få tillgång till kvaliteten på produkterna. Däremot får tjänsterna mycket manuellt arbetsengagemang, så kvaliteten kan variera varje gång.

    Det beror också på känslan hos den enskilda kunden. Du är till exempel nöjd med frisörens klippning, men det betyder inte att de har en utmärkt service i din väns ögon.


    Övriga Tjänster

    Det kräver att kunderna är närvarande vid utlämningsstället för att uppleva tjänsten. I den här typen av tjänster kan vi också dela upp i två slag, precis som tjänsten tillhandahålls av människor till personer som sjukvård, restauranger och salonger. Dessutom tillhandahålls vissa typer av tjänster av människor för föremål eller varor som transport.

    Besittande 

    Kundens närvaro krävs inte, men hans fysiska ägodel eller egendom måste deponeras för service. Till exempel om kunden har en mobiltelefon som behöver repareras. De går till affären och lämnar den där och kommer tillbaka för att ta den om några dagar. De behöver inte vara närvarande under reparationen.

    Informationsbearbetning

    Denna typ av tjänst innebär att tjänstebehandling sker där information behandlas och ingen annan behandling är inblandad.

    Om en kund vill sätta in kontanter på någon annans konto, enligt givna instruktioner, innebär processen nödvändig informationsbehandling för att säkerställa överföringen av pengar på rätt sätt. Endast information krävs.

    Exempel på informationsbehandlingstjänster är försäkring, bank och konsultverksamhet, programmering, webbutveckling. Med intåget av internet idag, håller informationsbehandling på att bli big business. 

    Service riktad till människors sinnen

    Den här typen av tjänster påverkar direkt Tjänster som säljs genom att påverka människors kreativitet klassificeras som service riktad till människors sinnen. Det kan vara utbildning, teatrar och informationstjänster.

    Service riktad mot kunders immateriella produkter

    Försäkring, juridisk hjälp och bank är några av de tjänster som påverkar kundernas immateriella tillgångar.

    Klassificeringen är baserad på påtaglighet

    Materialvaror ingår i tjänsten

    Erbjudandet består av en fysisk produkt som åtföljs av en eller flera tjänster. Till exempel, förutom att sälja en bil, erbjuder butiken även reparationer, underhåll, garantiuppfyllelse och andra tjänster tillsammans med sina bilar.

    Ren service

    I den här typen av tjänster tillhandahåller arbetsgivare eller anställda service för direktkontakt med kunder, till exempel på sjukvårdsinrättningar eller institutioner och erbjuder personlig service eller banktjänst.

    Utarbetande av en servicevision

    Det första steget är att skapa en bild av den tjänst som ditt företag vill uppnå. De anställda som är knutna till organisationen bör förstå organisationens mål och målsättningar. Genom att känna till tjänstevisionen kommer de att kunna ta sitt ansvar för att hjälpa företaget att uppnå den visionen.

    Anställda är organisationens ansikte utåt. När de kommunicerar med kunder måste de samtidigt visa kärnan i företagets servicevision och se till att ansiktet utåt är korrekt representerat.

    Det kräver att man gör rätt val vid anställningsprocessen. Anställda måste ha en lämplig uppsättning kompetenser som uppfyller organisationens mål och bidra till att bilda ett starkt nätverk för att ge service till kunder.

    Att ha rätt attityd och personlighet är något som företag inte kan utveckla hos medarbetarna, därför bör de speciellt koncentera sig på dessa saker i anställningsprocessen. Att interagera med kunder och tillhandahålla tjänster är en konst mer än vetenskap, och alla kan inte uppnå det.

    Utvärdering av kundbehov

    Vissa företag misslyckas och slösar bort sin värdefulla tid på att skapa tjänster som de tror att kunderna vill ha. Den kritiska delen är att veta vad kunden behöver och sätta det i synk med organisationens vision och mission.

    Hur känner du till kundens förväntningar? Att ta emot feedback av kunderna är det första steget till att förstå och bestämma vad de vill ha. Utvecklingen av återkopplingsformulär och frågeformulär är otroligt viktigt och bör fokusera på de frågor som behöver besvaras av kunderna.

    Oavsett om du söker hjälp till ditt företag, ditt hushåll eller något annat så finns det ett stort antal företag som kan hjälpa dig med precis det du behöver. För att välja rätt bland alla företag – läs recensioner och ta del av tidigare kunders verkliga upplevelser och recensioner.