Utbildning & Kurser

Utbildning & Kurser
Många väljer numera studier som de kan göra på distans, hemma. För det mesta behöver du bara en vanlig internetanslutning och en datorskärm. Idag finns det inte bara oberoende kurser inom olika områden, utan också fullständig yrkesutbildning som kan slutföras online. Både grundutbildning och forskarutbildning är möjliga att slutföra hemma.
Vad är utbildning? Människor svarar generellt väldigt olika i denna fråga. Det är vad som kallas ett "väsentligen omtvistat koncept". Liksom "demokrati" och "rättvisa" betyder "utbildning" olika saker för olika människor. Olika faktorer kan bidra till en persons förståelse för syftet med utbildningen, inklusive deras bakgrund och omständigheter. Det beror också på hur de ser på relaterade frågor som etnicitet, kön och social klass. Det betyder ändå inte att vi inte har en överenskommen definition av utbildning, att vi inte kan diskutera det eller göra något åt det.
Vi behöver bara vara tydliga med villkoren. Det finns några begrepp som ofta förväxlas eller används omväxlande - "lärande", "utbildning" och "skola" - men det finns viktiga skillnader mellan dem. Lärande är processen att förvärva nya färdigheter och förståelse. Utbildning är ett organiserat inlärningssystem. En skola är en gemenskap av elever: en grupp som samlas för att lära sig med och av varandra. Det är avgörande att vi skiljer dessa termer: barn älskar att lära sig, de gör det naturligt; många har svårt med utbildning, och vissa har stora problem med skolan.
Det finns många antaganden om obligatorisk undervisning. En är att unga människor behöver veta, förstå och kunna göra vissa saker som de sannolikt inte skulle göra om de lämnades ensamma. Vad dessa saker är och hur man bäst kan se till att eleverna lär sig dem är komplicerade och ofta kontroversiella frågor. Ett annat antagande är att läroplikten är en förberedelse för det som kommer efteråt, som att få ett bra jobb eller gå vidare till högre utbildning.
Så vad innebär det att utbilda sig nu? Tja, jag tror att utbildning bör utöka vår medvetenhet, förmågor, känslighet och kulturell förståelse. Det borde utvidga vår världsbild. Eftersom vi alla lever i två världar - världen inom dig som bara existerar för att du gör det, och världen runt dig - är kärnsyftet med utbildning att göra det möjligt för eleverna att förstå båda världarna. I dagens klimat finns det också en ny och brådskande utmaning: att erbjuda utbildningsformer som engagerar ungdomar i de globala ekonomiska frågorna om miljömässigt välbefinnande.
Utbildning & Kurser
Utbildning måste göra det möjligt för unga människor att engagera sig med världen i dem såväl som världen runt dem. I västerländska kulturer finns det en fast skillnad mellan de två världarna, mellan tänkande och känsla, objektivitet och subjektivitet. Denna distinktion är felaktig. Det finns en djup koppling mellan vår upplevelse av världen omkring oss och hur vi känner. Som vi utforskade i de föregående kapitlen har alla individer unika styrkor och svagheter, livssyn och personligheter. Eleverna kommer inte bara i fysiska former, och inte heller deras förmågor och personligheter. De har alla sina egna förmågor och dispositioner och olika sätt att förstå saker. Utbildning är därför djupt personligt. Det handlar om att kultivera levande människors sinnen och hjärtan. Att engagera dem som individer är kärnan i att öka prestandan.
Den allmänna förklaringen om detta betonar att "Alla människor är födda fria och lika i värdighet och rättigheter" och att "Utbildning måste inriktas på den fulla utvecklingen av den mänskliga personligheten och på att stärka respekten för mänskliga rättigheter och grundläggande friheter." Många av de djupaste problemen i nuvarande utbildningssystem beror på att man förlorar denna grundläggande princip ur sikte.
Kulturellt
Skolorna ska göra det möjligt för eleverna att förstå sin egen kultur och respektera andras mångfald. Det finns olika definitioner av kultur, men i detta sammanhang är det mest lämpliga "värderingar och beteenden som kännetecknar olika sociala grupper". För att uttrycka det mer rakt på sak är det "hur vi gör saker här". Utbildning är ett av de sätt på vilka samhällen vidarebefordrar sina värderingar från en generation till nästa. För vissa är utbildning ett sätt att bevara en kultur från yttre påverkan. För andra är det ett sätt att främja kulturell tolerans. När världen blir mer trångt och ansluten blir den mer komplex kulturellt. Att leva respektfullt med mångfald är inte bara ett etiskt val, det är ett praktiskt krav.
Det bör finnas tre kulturella prioriteringar för skolor: att hjälpa eleverna att förstå sin egen kultur, att förstå andra kulturer och att främja en känsla av kulturell tolerans och samexistens. Livet i alla samhällen kan berikas enormt genom att fira sina egna kulturer och praxis och traditioner i andra kulturer.
Ekonomisk
Utbildningen ska göra det möjligt för eleverna att bli ekonomiskt ansvarsfulla och självständiga. Detta är en av anledningarna till att regeringar bryr sig så mycket om utbildning: de vet att en utbildad arbetskraft är avgörande för att skapa ekonomiskt välstånd. Ledare för den industriella revolutionen visste att utbildning var avgörande för att skapa den typ av arbetskraft som de också krävde. Men arbetslivet har förändrats så djupt sedan dess och fortsätter att göra det i en allt snabbare takt. Vi vet att många av de senaste decenniernas jobb håller på att försvinna och snabbt ersätts av samtida motsvarigheter. Det är nästan omöjligt att förutsäga riktningen för avancerad teknik och vart de kommer att ta oss.
Hur kan skolor förbereda eleverna för att navigera i detta ständigt föränderliga ekonomiska landskap? De måste koppla samman eleverna med deras unika talanger och intressen, lösa klyftan mellan akademisk och yrkesutbildning och främja praktiska partnerskap mellan skolor och arbetslivet så att ungdomar kan uppleva arbetsmiljöer som en del av sin utbildning, inte bara när det är dags för dem att komma in på arbetsmarknaden.
Sociala
Utbildning måste göra det möjligt för ungdomar att bli aktiva och medkännande medborgare. Vi lever i tätt vävda sociala system. Fördelarna vi får av dem beror på att vi arbetar tillsammans för att upprätthålla dem. Individers egenmakt måste balanseras genom att man praktiserar det kollektiva livets värderingar och ansvar, och i synnerhet demokratins. Våra friheter i demokratiska samhällen är inte automatiska. De kommer från århundraden av kamp mot tyranni och envälde och de som uppmuntrar sekterism, hat och rädsla. De striderna är långt ifrån över. Som John Dewey noterade: "Demokratin måste födas på nytt varje generation, och utbildningen är dess barnmorska."
För att ett demokratiskt samhälle ska fungera beror det på att majoriteten av befolkningen är aktiv i den demokratiska processen. I många demokratier är detta inte fallet. Skolorna bör engagera eleverna i att bli aktiva och proaktiva demokratiska deltagare. Akademisk samhällskunskap kommer att skrapa på ytan, men för att vårda en djupt rotad respekt för demokratin är det viktigt att ge unga människor verkliga demokratiska erfarenheter långt innan de blir myndiga att rösta.
Men vad är bättre - distansutbildning eller en klassisk utbildning som äger rum i en grupp med andra studenter på ett universitet? Vilka är för- och nackdelarna? Hur hanterar utbildningsinstitutioner studenter om frågor eller problem uppstår? Lär du dig verkligen något från bara en skärm? Och hur stark är din position på arbetsmarknaden med en examen från en självstudie? Vad ska du göra om du har ett klagomål eller stöter på andra typer av problem om det inte finns någon fysisk plats att besöka? På vilket sätt kommer de att hjälpa dig? Läs recensionerna här på ReviewsBird av studenter som har varit där före dig. Låt deras erfarenheter, åsikter och klagomål hjälpa dig att göra det bästa valet och hjälpa andra genom att lämna din egen recension.