1 företag

Florister

...

    Florister

    Om du vill köpa en vacker bukett blommor till någon nära dig eller till att dekorera ditt hem med, besök en blomsterbutik. En blomsterbutik är en butik som specialiserat sig på att göra och sälja vackra buketter för evenemang, helgdagar eller för att dekorera och liva upp hemmet. Blomsterbutikerna kan också berätta vad de olika blommorna betyder, så att du kan ge en meningsfull bukett till någon du bryr dig om. Tidigare fanns blomstaffärer endast som fysiska butiker, men tack vare Internetets möjligheter finns det idag fler och fler blomsterbutiker som säljer blommor och buketter online.

    Konsumentmarknaden avser den marknad där människor köper produkter/tjänster för konsumtion och som inte är avsedda för vidare försäljning. Denna marknad domineras av de produkter som konsumenterna använder i sitt dagliga liv. Varje gång en konsument köper en produkt för eget bruk deltar han eller hon på en konsumentmarknad. Konsumentmarknaden gäller både produkter och tjänster. Konsumenten har hög beslutsmakt, eftersom produkten eller tjänsten som köps är för eget bruk. Konsumentmarknaden antas traditionellt vara off-line, men med tillkomsten av e-handel kan konsumentmarknaderna till och med vara online.

    Konsumentmarknaderna är mycket viktiga i marknadsföringsekosystemet eftersom det är den plats där en kund köper maximalt. Marknadsföring på konsumentmarknaderna beror mycket på vilken typ av konsument det handlar om. Typen av konsumenter segmenteras enligt deras egenskaper. Egenskaperna kan vara demografiska, psykografiska, beteendemässiga eller geografiska. Demografiska egenskaper tar hänsyn till skillnader och likheter i ålder, kön, yrke, inkomst och utbildning. Företag identifierar dessa egenskaper genom marknadsundersökningar. Psykografiska egenskaper betyder konsumentvärden, intressen, åsikter, attityder och aktiviteter.

    En grönsaks- och fruktbutik ovan kan vara en enkel konsumentmarknad.

    Företag förstår dessa egenskaper hos konsumenter genom att genomföra fokusgruppsdiskussioner och använda denna information för att förbättra sina marknadsföringskampanjer. Konsumenternas beteendeegenskaper inkluderar varumärkeslojalitet, konsumentstatus, och denna information kan samlas in genom marknadsundersökningar. Geografiska egenskaper inkluderar region, marknadsstorlek och marknadstäthet. Till exempel; ett företag som säljer regnrockar kommer att vara mer aktivt i tropiska områden och mindre aktivt i torra områden.

    Exempel på konsumentmarknad

    Om du köper matvaror från en butik i ditt område deltar du på en konsumentmarknad. På denna marknad är köparen slutkonsumenten som köper produkterna för egen konsumtion och inte för återförsäljning, till skillnad från en grossistmarknad där inköp kan göras för återförsäljning.


    Florister

    Konsumentmarknaden gäller köpare som köper varor och tjänster för konsumtion snarare än för återförsäljning. Men inte alla konsumenter är desamma i sin smak, preferenser och köpvanor på grund av olika egenskaper som kan skilja vissa konsumenter från andra. Dessa speciella konsumentegenskaper inkluderar olika demografiska, psykografiska, beteendemässiga och geografiska egenskaper. Marknadsförare definierar vanligtvis dessa konsumentegenskaper genom marknadssegmentering, processen att separera och identifiera viktiga kundgrupper.

    Demografiska egenskaper hos konsumentmarknaderna

    Kännetecken för konsumentmarknader baserade på demografi inkluderar skillnader i kön, ålder, etnisk bakgrund, inkomst, yrke, utbildning, hushållsstorlek, religion, generation, nationalitet och till och med social klass. De flesta av dessa demografiska kategorier definieras ytterligare av ett visst intervall. Företag kan till exempel identifiera sina konsumenters åldrar i åldersgrupperna 18 till 24, 25 till 34, 35 till 54, 55 till 65 och 65+.

    Företag identifierar ofta dessa demografiska egenskaper genom marknadsundersökningar som används för att ta reda på vilka demografiska grupper som utgör majoriteten av deras kundbas. Företag kan sedan rikta sin annonsering till dessa demografiska grupper. Till exempel kan en ny mobiltelefon rikta sig till 18 till 24-åringar med inkomster mellan $ 25.000 och $ 50.000.

    Psykografiska egenskaper hos konsumentmarknaderna

    Konsumentmarknadens egenskaper kan också vara av psykografisk karaktär. Psykografiska egenskaper betyder konsumentvärden, intressen, åsikter, attityder och aktiviteter. Det är uppenbart att många tidskrifter riktar sig till en konsuments intresse. Till exempel riktar sig prenatala tidskrifter till förväntade mödrar som är intresserade av att lära sig mer om att ta hand om ett barn.

    Dessutom kan konsumentaktiviteter innefatta deltagande i kampsport eller korgvävning. Åsikter och attityder kan vara både specifika och generella. Ett företag kan bättre förstå konsumenternas åsikter och attityder efter att ha slutfört en fokusgrupp och kan använda denna information för att skräddarsy reklam- eller marknadsföringskampanjer. Konsumentvärden kan relatera till hur en grupp individer känner för vissa sociala frågor som kan vara av intresse för ideella eller välgörenhetsorganisationer.

    Behavioristiska egenskaper hos konsumentmarknaderna

    Behavioristiska egenskaper kan också uppnås genom marknadsundersökningar. Behavioristiska egenskaper hos konsumentmarknaderna inkluderar produktanvändningsgrad, varumärkeslojalitet, användarstatus eller hur länge de har varit kund och till och med fördelar som konsumenterna söker. Företag vill veta hur ofta deras konsumenter besöker deras restauranger, butiker eller använder deras produkter.

    Företagets marknadsavdelningar brukar försöka skilja mellan tunga, medelstora och lätta användare, som de sedan kan rikta in sig på med reklam. Marknadsförare gillar att veta vilka kunder som är varumärkeslojala, eftersom dessa konsumenter vanligtvis bara köper företagets varumärke.

    När du handlar i en blomsterbutik online beställer du blommor som levereras till önskad adress. Du kan skicka blommor till någon du bryr dig om, eller bara till dig själv. Vi har gjort en översikt över alla företag och blomsterbutiker som erbjuder blommor för hemleverans. Läs erfarenheter, åsikter och recensioner för att veta vem du ska gå till för att få de bästa blommorna och de vackraste buketterna. Vilka blomsterbutiker ska du besöka och vilka ska du undvika? Hjälp andra genom att lämna din egen recension hos oss på ReviewsBird!