Hur blev Shein så populärt i Sverige?

Hur blev Shein så populärt i Sverige?
Nätbutiker

Har du hört talas om Shein? Kanske du har hittat din snyggaste festblåsa i deras nätbutik eller varit inne och kikat men inte vågat sätta in en beställning? Om du har egen erfarenhet av Shein Sverige, skriv gärna ett omdöme om Shein hos oss här på ReviewsBird eller läs vad andra har skrivit för att skapa dig en uppfattning om det kinesiska modeföretaget.

Shein i Sverige

Shein-sverige har blivit en riktig grej de senaste åren, speciellt bland unga kvinnor! Faktum är att många över 20 år inte ens hört talas om Shein men bland yngre personer är deras app och nätaffär i appen mycket välkänd. Det är faktiskt till och med så att efter Klarna appen så var Shein den mest nedladdade appen i Sverige i juni år 2022.

Medan till exempel det näthandelsföretaget ASOS rapporterar att deras vinst sjunkit med 87 % har Shein ökat sin vinst med över 200 % det senaste året. Dock är siffrorna en aning i skymundan eftersom Shein till och med kallats det mest mystiska företaget i Kina. Detta beror på att det inte finns några rapporter att tillgå om företaget.

Shein är en kinesisk modeaffär som enbart fungerar på nätet. Trots sin kinesiska grundare och kinesiska huvudkontor så säljer Shein faktiskt inte sin produkter i hemlandet utan fokuserar på 200 andra länder världen över.

Sheins stora framgångar

Sheins framgångssaga är inte speciellt lång. För 10 år sedan tog marknadsföring och sökmotors experten Chris Wu sin kunskap med sig för att starta en liten nätaffär som fokuserade på att sälja brudklänningar. Det tog inte länge innan affären fick vind under vingarna, mycket på grund av grundarens stora expertis i marknadsföring, vilket ledde till att företaget växte explosivt.

Namnet Shein uttalas på engelskt sätt she in och fokuserar fortsättningsvis på mode för kvinnor men har också expanderat sitt produktutbud till mode för män och barn och skönhet samt produkter för hus och hem. Idag räknas Shein till en av de största Nätbutiker som finns.

Shein har satsat stort på billigt mode och byter sina kollektioner väldigt ofta. Deras målgrupp är unga från 12 till 25 år och de satsar mycket på att vara synliga på sociala medier som TikTok och instagram. På detta sätt skiljer sig Shein från sin föregångare LightInTheBox, som också är en kinesisk nätbutik med billiga varor.

Hur kom Shein till Sverige?

Shein-sverige kom till samtidigt som Shein lanserade sig i flera andra länder. Företaget växer fortfarande explosionsartat överallt. Företaget har baserat sin affärsverksamhet på några, tydligt välfungerande, aspekter.

Billiga priser

Den första handlar om priset. Man kan köpa till exempel t-skjortor för några tior och ett par snygga jeans för en hundralapp från Shein. Shein Sverige lockar många unga kunder med sina ytterst förmånliga priser som slår många andra nätbutiker som till exempel H&M och BooHoo.

Ständigt nya modeller

En annan viktig viktig aspekt är produkter som tillverkas utgående från efterfrågan och shein leveranstid som företaget lyckas hålla korta trots att klädesplagget kunden beställer sys upp först efter lagd beställning. Shein byter ut sin kollektion efter bara några veckor men syr upp den nya kollektionen i mycket små dimensioner.

Det har till exempel rapporterats att Shein år 2021 lade upp 150 000 olika klädesplagg i sin nätbutik. De klädesplagg som blir populära sys upp enligt beställning. Företaget har meddelat att de kan få ett plagg uppsytt och skickat till kunden på bara tre dagar. Man bör komma ihåg att klädesplaggen oftast kommer från Kina så själva transporten tar sin tid.

Marknadsföring

En tredje mycket viktig aspekt är marknadsföringen. Shein-sverige når ut till sina unga kunder genom sociala medier och genom att samarbeta med den unga målgruppens idoler. Många kända influencer och youtubers har haft samarbeten med Shein. Det här har varit ett lyckat sätt att nå svenska ungdomar, genom att använda sig av svenska ungdomar. Det är främst av denna orsak som Shein Sverige syns i gatumodet idag.

Det är tack vare företagets kanaler på sociala medier som företaget har växt så explosionsartat under de senaste åren, och växer fortfarande.

Vad tycker kunderna?

Det har uppkommit både positiv och negativ uppståndelse kring Shein. En av orsakerna till att Shein hamnat i strålkastarljuset har berott på företagets hållbarhetsansvar. Företaget har fått kritik för allt från deras anställdas arbetsförhållanden till materialet på kläderna.

Man bör komma ihåg att det varje dag görs beställningar av 22 miljoner människor på Sheins app, alla dessa kan omöjligt vara nöjda med de varor de beställt. Trots detta tycks Shein ändå ha problem med att klädesplaggen inte alltid motsvarar bilderna i nätbutiken, kvaliteten på kläderna och storlekarna. Retur hos Shein har också varit en sak som många kunder varit missnöjda med.

Om du har egna erfarenheter är det tacksamt om du kan dela med dig av dessa i ett omdöme om Shein. På så vis kan du hjälpa andra som är osäkra på om de vill beställa från Shein eller inte.

Mer Nätbutiker