Enkelt att skicka tillbaka dina kläder - hur fungerar Sheins retur?

Är du en riktig stamkund hos nätbutiken Shein eller är det en helt ny bekantskap för dig? Vi här på ReviewsBird önskar höra ditt omdöme om Shein. Om du inte ännu har egen erfarenhet av företaget i fråga kan du läsa recensioner som deras tidigare kunder har skrivit. Genom andras upplevelser och erfarenheter kan man få vägledning i alla möjliga frågor, från storlekar till returnering.

Shein som företag

Sheins historia i korthet

Shein har under sina tio verksamma år gått från en blygsam butik för brudklänningar till en av världens största, om inte den allra största, av alla nätbutiker med fokus på mode. Shein grundades och har fortfarande sitt huvudkontor i Kina men är numera verksam runt hela världen. Dess grundare Chris Xu var från början en expert inom marknadsföring och sökmotorer. Den kunskapen har kommit honom väl till hands när han byggt upp Shein, ett imperium av billigt mode.

Målgrupp

Shein riktar sig mot unga kunder, deras målgrupp är främst unga kvinnor från 12 till 25 år. På grund av detta är Shein mycket synliga på sociala medier som TikTok och Instagram och samarbetar dessutom med många influenser och Youtubers världen över.

Företagsidé

Shein fokuserar på snabbmode vilket i praktiken innebär att företaget presenterar dagligen nya modeller och hela kollektioner byts ut efter bara några veckor. En annan faktor som gjort Shein oerhört populära är deras ungdomliga nätbutik och billiga priser. Shein påminner en aning om nätbutiken LightInTheBox men Shein fokuserar mest på mode för kvinnor. Man kan även hitta barnkläder, accessoarer och produkter för hem och hus från Shein.

Tillverkning efter förfrågan

Shein har en app där man enkelt och smidigt kan göra en beställning. Många av de produkter som Shein säljer produceras utgående av efterfrågan. Detta innebär att leveranstiden för en produkt också kan vara lite längre. Tillverkningen av produkten sker först efter att en kund lagt in en beställning. Beroende var du bor kan leveranstiden vara ett par veckor. Efter att du mottagit din produkt kan det hända att du inte är nöjd med varan.

Den kanske inte passar dig eller inte ser ut som den gjorde på företagets nätbutik eller kanske den till och med är trasig. Som kund har du rätt att returnera varan men hur går du tillväga och hur förhåller sig Shein till detta?

Retur

Enligt svensk lag ska man ha rätt att returnera varor som man av olika anledningar inte är helt nöjd med. Som exempel kan nämnas att svenska Indiska har en ångerrätt på 30 dagar medan About You erbjuder sina kunder 100 dagars gratis retur från mottagandet av varan. Shein erbjuder i sin tur alla kunder 45 dagars returrätt. Enligt informationen på deras nätbutik går en reklamation till på följande sätt: Man måste skriva ut en returetikett. Den första etiketten per vara är gratis.

Shein konto

För att kunna returnera en vara behöver man först logga in på sitt Shein-konto som man hittar på företagets nätaffär. När man är inloggad ska man klicka på Starta retur som man kan hitta längst ner på sin egen sida. Efter detta ska man välja den vara eller varor man vill skicka tillbaka. Man ska ange orsaken till varför man väljer att returnera varan samtidigt. Till slut väljer man skicka. Efter detta kan man välja vilken metod för returnering man kommer att använda sig av. Om man väljer att använda sig av ett postkontor ska man skriva ut etiketten för returneringen. Etiketten behöver man sedan tejpa fast ordentligt på utsidan och sedan ska man lämna in paketet vid närmaste kontor.

Shein kan inte mottaga returneringar utan att man gjort denna process på nätaffären. Enligt kundtjänsten på Shein ska man inte skicka returneringen till den adress som står på paketet man mottagit. Shein Sverige har inget eget lager utan företaget har sina lager i Asien och Kina även om nätaffären även fungerar på svenska.

Det finns några olika varor som man inte kan returnera, dessa är bland annat underkläder, badkläder, smycken, festdekorationer och djurartiklar. Produkter som inte kan returneras är märkta med ett särskilt märke. De produkter som returneras får inte vara använda och de behöver vara i sin originalförpackning. Man kan välja mellan att Shein returnerar hela inköpssumman på kortet eller att summan sätts in på ditt Shein konto.

Åsikter om Shein

Åsikterna om Shein går i kors. En stor dela av deras kunder (faktiskt så många som 22 miljoner kunder per dag) är nöjda och glada över att ha hittat billiga produkter medan andra är missnöjda över allt från produktens kvalité, storlekar och material till förhållandena som företagets anställda arbetar i samt hållbarhetsaspekterna som långa flygvägar och billiga slit och släng produkter.

Varje människa har rätt till sin åsikt och rätt att handla varifrån man önskar. Det viktigaste är att du är tillfreds och nöjd med dina val.

Anne Sigrid Jakobsen Av Anne Sigrid Jakobsen

Anne Sigrid är en e-handelsspecialist & konsumentvarukonsult specialiserad inom handelsrätt och konsumentbeteende. Hon har erfarenhet av supply chain-konsultverksamhet och produktutveckling samt har arbetat... Läs vidare