Vad säger kunderna om Shein? Läs omdömen och ta ett informerat beslut

Har du hört talas om dagens snabbmode? Om du har det kanske du vet exakt vad Shein är för något. Kanske har du till och med egna erfarenheter av företaget? Om du har det kan du gärna dela med dig i ett Shein omdöme här hos oss på ReviewsBird.

Shein - mode för kvinnor

Nätbutiker är tidens melodi, numera har de flesta stora modebutiker även butiker på nätet och många har enbart sina butiker på nätet. Shein och till exempel ASOS är sådana. Shein grundades i Kina för ungefär tio år sedan av en man vid namn Chris Wu. Wu hade tidigare arbetat med marknadsföring och sökmotorer och ansågs till och med vara en expert på området. Han startade en liten nätbutiker som sålde brudklänningar men tack vare hans kunskaper i marknadsföring blev nätaffären snabbt mycket populär och växte snabbt.

Det tog inte länge innan Shein titulerades som världens största nätaffär för mode. Trots detta säljer faktiskt inte Shein sina produkter i hemlandet Kina utan de riktar sig på 200 andra länder världen över.

Idag har Shein också många rivaliserande företag som till exempel Floryday, också ett kinesiskt modevaruhus för kvinnor på nätet.

Hur Shein är som företag

Shein har meddelat att de varje dag har 22 miljoner köpande kunder i sin nätaffär. Det är ett mycket stort antal. Vad är det då som lockar kunderna att handla från Shein och vilka är dessa köpare och vad är deras shein-omdöme?

Vilka är Sheins målgrupp?

Sheins målgrupp är ungdomar, främst unga kvinnor från ålder 12 till 25. Shein säljer mest kläder för kvinnor, accessoarer och skönhetsprodukter. Sheins marknadsföring har på alla sätt varit lyckade eftersom de når ut till sin målgrupp på sociala medier och har samarbeten med de mest betydelsefulla influenserna i världen. Även Shein Sverige har samarbetat med många ungdomars idoler.

De flesta hittar Shein på Instagram, TikTok eller genom en idol eller kompis. Vad som sedan får dem att sätta in beställningar är de billiga priserna, snabbt förnyade kollektioner och modemedvetenheten som Shein besitter.

Shein satte år 2021 in 150 000 nya modeller i sin nätaffär, det betyder flera tusen olika plagg i veckan. Shein producerar kläderna efter efterfrågan och enligt företaget framställs och skickas en produkt till kunden inom tre dagar efter beställningen. Leveranstiden varierar beroende på vart produkten skickas.

Vad tycker kunderna om Shein?

22 miljoner kunder dagligen har många olika åsikter och skriver varierande Shein omdöme. Åsikterna går isär på många håll men samtidigt kommer många kunder tillbaka också så Shein uppfyller helt klart också ett behov på marknaden.

Miljökritik

Shein har fått mottaga en del miljökritik. De billiga kläderna och de snabba förändringarna i kläd kollektionerna har gjort att man anklagat Shein för att de inte tar ansvar för varken miljö eller klimat. Företaget försvarar sig med att de endast syr upp några plagg av varje modell och sedan sys kläderna upp efter efterfrågan som minskar spillet av kläder.

Arbetsförhållanden på Shein

Shein har också anklagats för att inte ta ansvar över de anställda och de underleverantörer som arbetar i deras klädproduktion. Shein kritiseras för bristande säkerhet i deras fabriker, låga löner och långa arbetsdagar. Dessutom har det spekulerats i om Shein använder barnarbete i sina fabriker. Spekulationerna härstammar från det faktum att Shein är ett mycket hemlighetsfullt företag. Det finns inga finansiella rapporter eller listor på underleverantörer att hitta och varken Sheins grundare eller ledning har någonsin gett en intervju.

Shoppingupplevelse

Shein erbjuder sina kunder en glittrig värld och en enkel och rolig shoppingupplevelse i sin app. Appen och dess billiga priser gör det verkligen enkelt för kunden att falla för frestelsen att handla mycket billiga produkter på en gång. Sheins app är utformad exakt för sin målgrupp och talar till unga kunder. Appar är ett relativt nytt sätt att shoppa på som många modeföretag använder som till exempel About You.

Hur är Sheins produkters kvalitet?

Kunderna har klagat över klädernas kvalite, att dessa inte motsvarar bilderna i nätbutiken och på storlekarna. Ett annat klagomål gäller retur hos Shein. Även om företaget försökt göra returen så enkel som möjligt finns det uppgifter om kunder som fått pengarna tillbaka på sina inköp. Trots detta har många kunder också rapporterat om att allt funkat bra och att varorna de mottagit har motsvarat deras förväntningar och att även returen av produkter funkat bra.

Det finns lika många åsikter som det finns kunder - därför är det bäst att var och en skapar sin egen åsikt om Shein. Faktum kvarstår att företaget på många sätt har varit oerhört framgångsrika både i Sverige och ute runt om i världen. Visste du till exempel att Shein appen varit den andra mest nedladdade appen i Sverige i år? Direkt efter Klarna. På tal om Klarna så kan man välja Klarna som betalningsmetod när man handlar hos Shein.

Shein och dess snabba mode har hittat sin plats bland ungdomarna i världen, det återstår att se för hur lång tid.

Anne Sigrid Jakobsen Av Anne Sigrid Jakobsen

Anne Sigrid är en e-handelsspecialist & konsumentvarukonsult specialiserad inom handelsrätt och konsumentbeteende. Hon har erfarenhet av supply chain-konsultverksamhet och produktutveckling samt har arbetat... Läs vidare