Hur blev iPhone så populär?

Hur blev iPhone så populär?

Nätbutiker

Sedan lanseringen 2007 har iPhone varit en enormt framgångsrik produkt för Apple, som säger att den har sålt mer än 100 miljoner enheter under iPhones första fyra år - inklusive 18,6 miljoner under första kvartalet 2011. En av fördelarna Apple hade i designen av iPhone var att den hade full kontroll över hårdvaran och mjukvaran, vilket gjorde att båda kunde fungera i synergi. Eftersom iPhone 13 har funktionerna hos en mobiltelefon, bärbar mediaspelare, spelkonsol och handdator i en enda enhet, är den populär bland många typer av konsumenter.

Ersätt allt i fickan med iPhone

iPhone vävdes in i våra liv eftersom den ersatte så många andra enheter.

Istället för en personlig kommunikatör med din kalender och anteckningar använder jag min iPhone. Jag har ingen väckarklocka längre. Den ersatte GPS-enheter i bilen. Mp3 spelare. Ficklampor!

"För femton år sedan använde vi den trådlösa telefonen för att ringa ett samtal. Idag använder vi den till allt annat. Det är fjärrkontrollen för våra liv", säger den trådlösa analytikern Jeff Kagan.

Det kanske bästa exemplet på iPhones transformativa kraft är vad den gjorde med kameran. Omkring 109 miljoner fickkameror såldes 2010, enligt data från Camera & Imaging Products Association. Men under 2018, det senaste året full data är tillgänglig, såldes endast 9 miljoner kameror med inbyggda linser.

"Vissa elektronikprodukter har absorberats, vissa har tagits bort helt från marknaden, och det är en del av en fri och öppen marknadsplats", säger Thomas Cooke, professor vid Georgetown University McDonough School of Business.

iPhone har också skapat lika många nya industrier som den förstörde.

Ride-haiing-företagen Lyft och Uber är tillsammans värda mer än 60 miljarder dollar, och de existerar bara tack vare den ständigt påslagna GPS-lokaliseringen och trådlösa laddare för iPhone som blev vanliga med iPhone.

"Du kan gå igenom telefonens alla funktioner och tänka på miljardföretagen som har skapats runt dem. Det påverkar nästan alla aspekter av våra liv," sa Munster.

"Kameran och Instagram. Plats gör allt från kartor som Waze, till reklam på Google Maps, till matleveranser som Grubhub. NFC har aktiverat mobilbanktjänster, vilket kommer att förändra bankbranschen. Innehållskonsumtion är videokonsumtion nu. YouTube skulle inte vara YouTube nu utan en iPhone, sa han.

iPhone och dess Apple-kontrollerade App Store blev också en enorm verksamhet, vilket gav apputvecklare ett enkelt sätt att sälja till en global publik. I januari sa Apple att utvecklare på deras App Store-plattform hade tjänat 120 miljarder dollar sedan lanseringen 2008, med över 30 miljarder dollar bara under 2018.

Design

Vid tidpunkten för lanseringen skiljde sig den fysiska designen av iPhone avsevärt från andra smartphones som typ huawei. Framsidan av iPhone har en enda fysisk knapp som visar enhetens huvudmeny. Resten av enheten består av en stor pekskärm som ger användaren tillgång till alla funktioner i iPhone. Den slående designen av iPhone har i hög grad bidragit till dess framgång, vilket fått andra tillverkare att designa telefoner med liknande gränssnitt. 2011 lämnade Apple in en stämningsansökan mot Samsung för att ha kopierat iPhones design med sin Galaxy S 4G-telefon.

Kraft

Den dubbla A4-processorn på iPhone 4 körs på upp till 1 GHz och har integrerade 3D-grafikacceleration möjligheter. Dessutom har iPhone 4 512MB RAM. IPhone kan jämföras kraftfullt bra med bärbara spelsystem som Sony PSP, som har en 333 MHz-processor. Eftersom iPhone har en kraft som är jämförbar med en fristående bärbar spelkonsol och även är en smartphone, kan vissa kunder välja att köpa en iPhone istället för att köpa en PSP eller Nintendo DS, på Humac eller Swappie.

Multimediafunktioner

iPhone är också en iPod. Med iTunes kan du synkronisera ljud- och videoinnehåll från din dator till din enhet och njuta av media när du är på språng. iPod är världens mest populära bärbara mediaspelare; Många konsumenter är bekanta med iPod-gränssnittet och använder redan iTunes för att hantera sina mediebibliotek. Det gör en iPhone till ett naturligt köp för en nöjd iPod-ägare som behöver en ny mobiltelefon.

App Store

Apple distribuerar mer än 350 000 iPhone- via iTunes App Store, som du kan komma åt via iPhone eller iTunes på din dator. Dessa applikationer utökar funktionerna hos iPhone långt utöver vad man kan förvänta sig av en mobiltelefon. De tillgängliga applikationerna inkluderar mjukvara för att skapa och visa kontorsdokument, spel, applikationer för att se uppdateringar från webbplatser och applikationer för onlinechatt. Även om smartphones som kör operativsystem som Windows Mobile hade förmågan att installera och köra applikationer långt före lanseringen av iPhone, krävde installation av applikationer teknisk kunskap och var ofta svårt för nya användare att skaffa. iPhone var den första telefonen som integrerade programvaran med enheten på ett sätt som alla användare kunde förstå.

iPhone-design, specifikationer och mått

iPhone har blivit en av de mest förekommande smartphones i världen på grund av sin kombination av design och funktionalitet. Apple släppte den senaste versionen av iPhone, iPhone 5, 2012. Enheten körs på Apples mobiloperativsystem iOS och kan ladda ner applikationer från App Store och multimedia från iTunes Store via antingen Wi-Fi eller den medföljande dockningskabeln.

Identifiering

iPhone är en elegant enhet som mäter 2,31 tum bred, 4,87 tum hög och 0,3 tum tjock på den tjockaste punkten. Den väger cirka 3,95 ounce före valfria uppgraderingar och tillbehör. iPhone X finns i två olika utföranden: svart och skiffer, eller vit och silver. Den har ett aluminiumhölje, diamantslipade fasade kanter och keramiska glasinsatser. Apple utrustar enheten med ett 1 440 mAh batteri som ger iPhone i genomsnitt åtta timmars taltid per sekund. laddning under vanliga driftsförhållanden. Hitta min iPhone kan också hjälpa dig att hitta förlorade iPhones.

Display och kameror

Apple utrustar iPhone 5 med en 4-tums Retina-skärm. Skärmen har en upplösning på 1 136 gånger 640 pixlar vid 326 pixlar per tum. Den har ett kontrastförhållande på 800 till 1, maximal ljusstyrka på 500 candela per kvadratmeter, fingeravtryckssäker beläggning och multi-touch gest-ingång.

Apple utrustar iPhone 5 med två kameror. Dess primära kamera är bakåtvänd och har en 8-megapixelsensor, 1080p videoinspelningsstöd, panorama, autofokus, push-to-focus, ansiktsigenkänning, LED-blixt, videostabilisering och geotaggning. Dess sekundära kamera är framåtvänd och har en 1,2 megapixel sensor och stöd för FaceTime-videochatt.

Anslutning

iPhone 5 är kompatibel med 2G-, 3G- och 4G-nätverk. Den finns i både GSM- och CDMA-versioner. Iphonen har Wi-Fi a/b/g/n-stöd, Bluetooth 4.0 och GPS med GLONASS-anslutning. Den stöder även AirPlay-spegling och molnbaserad lagring när den är ansluten till kompatibla nätverk.

Ytterligare information

Apple säljer iPhones med 16 GB, 32 GB eller 64 GB inbyggt lagringsutrymme. Till skillnad från många andra smartphones finns det inga expansionskort för minneskort. Alla versioner har 1 GB RAM. Fysiska kontroller och funktioner på utsidan av iPhone 5 inkluderar en på/av-knapp, volymknappar, en mute-knapp, 3,5 mm hörlursuttag, inbyggd mikrofon och högtalare, Apple Lightning-uttag och en central hemknapp på framsidan av enhet under skärmen. Det finns även iPhone-skal tillgängliga.

iPhones massiva leveranskedja

Även om kärnidén med iPhone inte förändrades under årtiondet, blev själva enheten betydligt kraftfullare.

I början av decenniet var den mest kraftfulla mobilen iPhone 3G, den andra versionen av enheten, med en långsam Samsung CPU med en kärna som körs på 412 MHz. iPhone 11 Pro, den senaste större versionen av iPhone, har ett Apple-designat chip med en maximal hastighet på 2,65 GHz i sex kärnor. Moderna iPhone-prestanda konkurrerar med bärbara datorer enligt vissa tester.

Samma förbättringsnivå hände även för skärmen. En förstklassig iPhone 2010 hade en 3,5-tums skärm med 153 000 pixlar. De senaste iPhones kan komma utrustade med en 6,5-tums skärm med över 2,6 miljoner pixlar.

"Nu när vi är på iPhone 11, om vi gick tillbaka och använde iPhone 1 eller 2, skulle det vara som att gå tillbaka till Model T," sa Kagan.

Nackdelen är att iPhones också blir dyrare, åtminstone i förväg. IPhone 3G kostade bara 199 $ för nybörjarmodellen, delvis subventionerad av ett tvåårigt AT&T-kontrakt. Apples Pro iPhones börjar nu på $ 999, och det trådlösa kontraktet säljs separat hos butiker som elgiganten eller netonnet. Tur är så finns möjligheten att köpa en begagnad iPhone.

Apples förmåga att leverera en ny modell varje år med avsevärt förbättrade möjligheter stöddes av en stor och sofistikerad leveranskedja som kulminerade i massiva monteringsanläggningar i Kina som drivs av Apples primära produktionspartner, Foxconn. Under 2017 sa Apple att de skapade och stödde 4,8 miljoner jobb i Kina.

Delarna som gick in i iPhone och andra smartphones - små kameror, snäva batterier, högkvalitativa pekskärmar - klonades och blev så småningom vanliga, vilket gjorde det möjligt för en generation entreprenörer att tillverka nya typer av hårdvaruprodukter, som drönare, skotrar och smarta hemprodukter.

iPhone under Tim Cooks era

När årtiondet började leddes Apple av grundaren Steve Jobs. Den 24 augusti 2011, två månader före Jobs död, tog Tim Cook över som vd, och han har varit ansvarig sedan dess.

Under Cook har Apple sålt miljarder iPhones och tjänat in hundratals miljarder i vinst. Vid ett tillfälle registrerades det som vid den tiden var det mest lönsamma kvartalet för ett börsbolag någonsin.

Under en stor del av decenniet var Apple det mest värdefulla börsföretaget, och först nyligen förlorade den kronan kort till den mångåriga teknikkonkurrenten Microsoft och senast Saudi Aramco.

Apple lanserade också tre stora nya produktlinjer: iPad, Apple Watch och AirPods. Alla har sålt bra. Ingen har förändrat världen som iPhone.

Uppoffring för sin egen framgång

Apple går in i nästa decennium som en jätte med flera enormt lönsamma produkter. Dock det står alltmer inför utmaningar relaterade till dess storlek och framgång.

Nyligen begärde parlamentets rättsutskott dokument från Apple, tillsammans med Amazon, Facebook och Google, som en del av en antitrustutredning då stämningen i Washington blir mer skeptisk till Big Tech. Cook har de senaste månaderna fått svara på frågor från internationell press om huruvida Apple är ett monopol, till stor del baserat på dess kontroll över sin App Store-plattform.

"Ingen vettig person skulle någonsin kalla Apple en monopolist", sa Cook i oktober.

Det finns också en växande oro från aktivister och konsumentförespråkare om miljökostnaderna för att sälja nya hårdvaruenheter till hundratals miljoner människor som uppgraderar med några års mellanrum. Under de senaste åren har Apple infört nya återvinningsprogram och initiativ för att minska avfallet som går till deponier.

Andra, inklusive tidigare chefsdesignern för Apple, Jony Ive, har uttryckt farhågor för att iPhones kan vara för bra – och att folk inte kan lägga ifrån sig dem. Som svar introducerade Apple en skärmtidsfunktion som hjälper människor att vänja sig vid sitt beroende av den lilla glödande skärmen.

"En vändpunkt är när Apple introducerade skärmtidsfunktionen och VD Tim Cook sa att han använde sin telefon för mycket", säger Kaiwei Tang, medgrundare av Light, ett företag som gör ett iPhone-alternativ med fokus på att begränsa över- konsumtion.

"Folk börjar se några av dessa mätningar. Det är grundläggande matematik, att spendera fem timmar om dagen på din telefon, vad mer kan du göra med den tiden?" Han fortsatte.

Men den kanske största utmaningen är helt enkelt att iPhone var en gång i generationens produkt som inte kunde växa så starkt som den har gjort under de senaste 10 åren, där hundratals miljoner människor skaffat en iPhone för första gången.

Enhetsförsäljningen för iPhones toppade 2015 på 231 miljoner DKK. Sedan dess har de varit i stort sett platta. Under 2019 sa Apple att de inte längre planerade att rapportera enhetsförsäljning, vilket tyder på att totala intäkter och andra mätvärden var tillräcklig information för investerare.

Istället har Apple fokuserat investerarnas uppmärksamhet på den hårdvaruenhet som den kallar "wearables", som inkluderar Apple Watch och AirPods, och dess serviceavdelning, som säljer innehållsprenumerationer som Apple TV + och Apple Arcade. Men iPhone stod fortfarande för 54% av Apples försäljning 2019.

Huruvida 2022 kommer att bli lika snällt mot Apple som de senaste 10 åren beror på om nätbutiker och datorer som människor bär på kan förändra våra liv lika mycket som iPhone gjorde.

iPhones reklamstrategi

Inom reklam är det medium genom vilket potentiella kunder bekantar sig med en produkt en av nyckelfaktorerna för att bestämma resultatet av en reklamkampanj. Mobilannonsering är ett växande område för alla typer av företag som vill annonsera på mobila enheter, som Apples populära iPhone. iPhone-reklamstrategier har många former, men alla förlitar sig på att smarttelefonen levererar sina budskap till kunderna.

Demografi

Apples iPhone är att föredra bland vissa demografiska nyckelgrupper, vilket är ett faktum som din reklamstrategi bör dra nytta av. Enligt mobilanalysföretaget AdMob är 25 procent av alla iPhone-användare under 2010 under 25, medan 46 procent är under 35, vilket betyder att iPhone-användare generellt är unga och, enligt ytterligare AdMob-statistik, rika. Och iPhone-användare är 57 procent män. De allra flesta iPhone-annonsörer kommer från Nordamerika. Reklamprodukter och tjänster som tilltalar medlemmar i dessa grupper är bland de mest effektiva sätten att annonsera på en iPhone.

Enheter

Vid varje given tidpunkt stöder Apple i allmänhet två eller flera versioner av iPhone. Dessa enheter fungerar på flera mobiloperatörer runt om i världen, finns i en mängd olika färger och använder nyare och uppdaterad teknik, beroende på telefonens uppdateringscykel. Som en del av en iPhone-reklamstrategi kan ett företag dra nytta av nuvarande iPhone-teknik genom att inkludera geolokaliseringsfunktioner som är beroende av telefonens GPS-chip, spel som använder dess accelerometer och rekommendationer baserade på senaste inköp och användning av applikationer. Det finns även pansarglas för extra skydd av iPhone-skärmen. IPhone-reparation kan hjälpa till att reparera iPhones mot en avgift.

iAds

Apple använder sin iAds-applikation för att placera annonser direkt i iPhone-applikationer. Denna tjänst är öppen för företag som vill ha bekväm tillgång till mobilannonsering. Den förlitar sig på befintliga applikationer som iPhone-användare redan har eller laddar ner till sina telefoner. Tjänsten iAds placerar små annonser längst upp eller längst ned i en öppen applikation, vilket ger användarna tillgång till en webblänk med ett klick. Apple behåller 40 procent av annonsintäkterna och levererar resten till applikationsutvecklare.

Annonsering med appar

Förutom iAds har företag ytterligare möjligheter att annonsera på iPhone 12. Ett av alternativen är att producera en iPhone-applikation eller appar som användare kan ladda ner, ofta gratis. För att få godkännande från Apple måste mobilapplikationer ha en användbar funktion eller ha underhållningsvärde utöver enkel marknadsföring. En grundläggande varumärkesspel eller mobil internetshoppingtjänst som inkluderar ett företags annonser, webbplatslänkar och produktrecensioner som t.ex på ReviewsBird, är en möjlighet att engagera nya och befintliga kunder på iPhone och förbättra deras shoppingupplevelser.

Mer Nätbutiker