Allt du behöver veta om hur en kamera fungerar och vilken du ska välja

De flesta av oss använder våra kameror med ett absolut minimum av kunskap, bara pekar och fotograferar och hoppas på ett Instagram-kapabelt ögonblick. Och även om du köper en kamera för att du är redo att gå bortom din iPhone och ta bilder du vill spara för alltid, är det svårt att veta vad du ska göra.

Kameraföretag gör inte precis livet lätt heller. Specifikationsbladen är fyllda med utländska termer som ISO och f-nummer, och när du väl lyckas förstå vad de betyder står du fortfarande inför ett spektakulärt utbud av alternativ. Så vi har satt ihop den här guiden för att hjälpa dig att navigera i träsket av överflödig information, akronymer och jargong. Den kommer att informera dig om vilka specifikationer som är viktiga när och vilka kameror som är lämpliga för vem. Låter bra? Så läs vidare! Kom också ihåg att läsa vår guide om Sony-kameror!

Nyckelinställningarna

Om du är ny inom digital fotografering är de tre saker du bör bekanta dig med först ISO, bländare och slutartid. Dessa tre fungerar tillsammans och om du kan manipulera och kontrollera dem alla kommer du att ta fantastiska bilder utan att ens röra resten av din kamera. Tillsammans är de kända som exponeringstriangeln eftersom de styr hur mycket ljus du exponerar kameran för (bländaröppning), hur känslig kameran är för det ljuset (ISO) och hur länge din exponering varar (slutartid).

ISO

Kommer från International Organization for Standardization, ISO (det är inte en akronym) beskriver ljuskänsligheten hos din kamerans sensoruppsättning i förhållande till en vanlig standard. Det var ursprungligen känt som "filmhastighet", eftersom det var ett statiskt mått på hur mycket ljus en viss typ av film kunde absorbera, men i moderna digitalkameror kan ISO justeras upp och ner. Högre ISO innebär en ljusare bild, vilket uppnås genom att den information som samlas in under exponeringen digitalt förstärks. Det är en ofullkomlig process som genererar fel som blir uppenbara i dina bilder som missfärgning och brus - den oattraktiva stickande effekt du vanligtvis ser på bilder i svagt ljus.

Kvaliteten på kamerans sensor och brusreducerande behandling kommer att påverka den maximala ISO vid vilken du kan producera bilder som fortfarande är värda att använda. Bland kamerorna vi själva har testat är Canon 5D Mark III och Nikons D4 bäst i det avseendet. De kan spela in vid ISO 12 800, vilket de flesta kameror presterar vid ISO 1000, vilket gör att du kan fortsätta fotografera i betydligt lägre ljus.

Öppning

Mätt med hjälp av den fruktansvärt förvirrande f-talsskalan är bländaren en annan dödlig enkel inställning med en trubbig nomenklatur. I grund och botten har de flesta linser förmågan att begränsa ljuset som passerar genom dem med hjälp av ett internt element (kallat ett membran) som kan förlängas och dras in med hjälp av kontrollerna på kameran. Om du vill ha mer ljus i din bild, dra diafragman så långt bakåt som den går, eller om du behöver mindre, förläng den och begränsa de inkommande strålarna till ett smalare, mer fokuserat hål. Bländaren är därför bara ett relativt mått på diametern på din linsbländare. Lägre f-nummer indikerar en bredare bländare, där f/2,8 och lägre är ytterligheterna, medan högre indikerar att mer ljus är blockerat.

En bieffekt av en vidöppen lins är att den släpper in många ofokuserade ljusstrålar. Resultatet är ett grunt skärpedjup, vilket gör att allt framför eller bakom området du fokuserar på kommer att se suddigt ut. Inställningar för bred bländare tenderar att begränsa fokusområdet till en knivtunn splint, särskilt på närliggande motiv, vilket ger dig den eftertraktade, mjuka "bokeh"-effekten i bakgrunden.

När du vill ha mer fokus är den självklara motåtgärden att dra åt bländaren upp till f / 8 eller smalare - det samlar det inkommande ljuset till en mer fokuserad stråle, vilket kommer att resultera i större djup till ditt fokusområde. De mest extrema skärpedjupseffekterna är endast reserverade för kameror med stora sensorer; du kan helt enkelt inte uppnå samma defokuseringseffekt med mindre sensorer, som bibehåller ett generöst fokusdjup även vid f/1,4.

Stängningstid

Slutartiden styr hur lång tid kameran ägnar åt att samla ljus, till skillnad från ISO och bländare, som styr hur mycket ljus som absorberas på en gång. Den mäts i bråkdelar av en sekund, så en slutartid på 1/125 betyder att slutaren är öppen i en 125:e sekund. Högre slutartider innebär att kameran spelar in under en kortare tid, vilket är nyckeln till att få suddiga actionbilder, medan lägre hastigheter låter dig absorbera mer ljus, om än med risk för suddiga resultat om din kamera och motiv inte är det. fortfarande.

Naturligtvis behöver du inte alltid vara rädd för rörelseoskärpa. Fäst kameran på ett stativ så kan du dra nytta av suddigheten – så här skapar proffsen bilder av motorvägar dekorerade med ljusa ränder eller vattenfall som ser ut att vara sammansatta av forsande rök istället för frusna vattendroppar. Oftast vill du matcha dina inställningar efter dina omständigheter, men det är också kul ibland att börja med en given uppsättning attribut och ordna om din scen för att matcha dem.

Andra funktioner som också spelar roll

Trifecta ovan representerar de viktigaste kontrollerna på din kamera, men det finns andra funktioner du måste vara medveten om i jakten på bästa bildkvalitet. Vill du läsa mer om andra kameror? Genom denna länk kan du läsa mer om hur en polaroidkamera fungerar.

Linsskydd

Du kan justera dina inställningar så mycket du vill, men utan en riktigt vass glasbit att filtrera ljuset igenom kommer dina bilder aldrig att se bäst ut. Skillnaden mellan skärpa och mjukhet i bildbehandling är en detalj: skarpa foton behåller en tydlig separation mellan kanter och färger ända ner till en pixelnivå.

Tyvärr har ingen ännu uppfunnit ett enkelt mått för att kvantifiera objektivets kvalitet, så du kommer inte bara att kunna gå in i en butik och beställa Superlative Edition av ditt favoritobjektiv. En del av problemet är att objektivets prestanda varierar med både bländare och zoomnivå. De skarpaste objektiven vid f / 4 är vanligtvis f / 1,8 eller f / 1,4 objektiv som har dragits tillbaka från sin högsta inställning. På samma sätt börjar objektiven uppvisa distorsion vid de extremt breda (16 mm och lägre) och telefoto (135 mm och högre) ändar av deras zoomomfång, vilket vissa kameror kan automatiskt korrigera för med programvara.

Autofokus

En vanlig missuppfattning är att slutarfördröjning faktiskt har något med slutaren att göra. Naturligtvis finns det en liten fördröjning mellan instruktionen att öppna och slutaren faktiskt öppnas, men huvuddelen av fördröjningen kommer faktiskt från de automatiska fokuserings- och mätsystemen. Ljusmätning är där kameran bedömer hur länge den ska exponera bilden, medan autofokus är lite mer självförklarande.

Tillverkare av kameratelefoner har blivit medvetna om att folk vill se bilden tagen i samma ögonblick som de trycker på en knapp, så vi har nu telefoner som kontinuerligt fokuserar om och mäter om scenen så att de är redo med ett ögonblicks varsel. Samsung har till och med en "Best Shot"-funktion på GS4, som tar ett dussin bilder medan du fokuserar och fotograferar, och sedan väljer det bästa automatiskt.

Varje telefon- och kameratillverkare försöker undvika problemet med fokuseringshastighet, men den enda verkliga lösningen är flera fokuspunkter på din kamera kombinerat med en snabbare fokuseringsmotor för objektivet. Tillförlitligheten och hastigheten hos autofokus, särskilt i svagt ljus, är ett av de sätt som professionella kameror fortfarande står med huvudet och axlarna ovanför resten. Canons EOS 1D-X innehåller 61 AF-punkter, varav 41 är av den mer exakta korstypen. Sätt ett objektiv med snabbfokus på den kameran så kan du säga adjö till slutarfördröjning.

7 typer av kameror du bör känna till

Standardkamera

Din vanliga analoga kamera, ofta kallad en peka-och-skjut-kamera, gör just det. De erbjuder inga riktiga justerbara kamerainställningar, men är otroligt prisvärda. De är lätta, lätta att använda och det är bara att peka och skjuta. De påminner mig om vad familjesemestern är fångad på - de hör hemma i en 90-talsfläck, och tas ut när mamma vill ha en bild framför en staty. Okej, jag skrattar mest. Kompaktkameror är ganska fantastiska. Och idag finns det en hel del olika sorters dessa kompaktkameror som gör att du kan bli lite mer involverad i fotograferingsprocessen.

Zoom kompaktkameror har helt enkelt ett bättre zoomobjektiv installerat än standard. De har inga utbytbara objektiv, men zoomomfånget är 28-300 mm. Även om de inte övervägs för professionell användning, har de automatiska exponeringsinställningar och manuella alternativ, inklusive HD-fotografering. Många modeller av kompakta zoommodeller erbjuder minst 12 megapixlar.

Även om de fortfarande är kompakta och lätta, är avancerade kompaktkameror inte riktigt lika prisvärda som vanliga kompaktkameror. De möjliggör manuellt exponeringsläge och möjliggör mycket högre upplösningsbilder än tidigare. Vissa inkluderar även utbytbara linser.

2. DSLR-kameror

DSLR-kameror är de bästa kamerorna för de flesta kreativa. Oavsett om du är en professionell fotograf eller blivande videofotograf som vill få igång sin YouTube-kanal, kommer du förmodligen att upptäcka att den här kameran fungerar för alla projekt. De levererar oöverträffad skärpa på en professionell nivå och till och med otrolig bakgrundsbokeh. Videor är i hög upplösning tack vare DSLR:s avancerade sensorer, manuella kamerainställningar och utbytbara objektiv.

Det står för digital single-lins reflex, men mekaniken i en DSLR är ganska enkel. Ljus kommer in i en enda lins och träffar en spegel som reflekterar ljuset upp i sökaren. Du kan ha en DSLR med fullformatssensor eller 35 mm, eller en APS-C sensor som är en grödasensor.

3. Spegellösa kameror

Spegellösa kameror är ett lättare, mer kompakt alternativ till DSLR och ger bilder med otrolig kvalitet, särskilt video. Jämförelsen mellan DSLR och Mirrorless är värd att undersöka innan du fattar ett beslut. Många proffs gör skiftet.

Kamerahuset saknar en spegel som reflekterar ljus till sensorn, istället går ljuset direkt till sensorn. Den faktiska mekaniken hos den spegellösa begränsar automatiskt kameraskakningar jämfört med DSLR. Och med färre rörliga delar är de tystare än DSLR-kameror. Men när det kommer till linsalternativ är det något begränsat. Se till att titta på videon om de viktigaste skillnaderna mellan de två pelarna för professionell fotografering och videokamera.

Action- eller äventyrskameror

Actionkameror

, ibland kallade äventyrskameror, är utmärkta för fotografering utomhus eller på annat sätt tuffa förhållanden. De används ofta för sportfotografering och video. Väderbeständiga och stötsäkra, dessa kameror är generellt små och lätta, och sensorn är skyddad med superhållbart glas. GoPros är vanliga actionkameror. På grund av deras små sensorer är de tekniskt sett inte "för professionellt bruk", men jag håller för det mesta inte med. Du kan få några ganska otroliga bilder och åtminstone skarva dem med andra inspelningar från en DSLR eller spegellös. Återigen, det beror på projektet och vilken övergripande estetik du försöker uppnå. Videon ovan visar den nya GoPro-kameran och dess bilder.

5. 360-kameror

Precis som actionkameror är många 360-graderskameror vattentäta

och kan monteras på en mängd olika ytor. De kan sättas på drönare med kamera, hjälmar, bilar, you name it. Det bästa med dessa killar är deras förmåga att fånga riktigt intressanta bilder. 360-gradersbilder med rygg mot rygg linser. Perfekt för äventyrsfotografering och video, perfekt för video i verklighetsstil och inte ett dåligt köp innan din nästa semester.

6. Mellanformatkameror

Inte alls lika vanligt som de andra kamerorna som nämns ovan, mellanformatet är vilket kameraformat som helst som använder storleken på 120 filmer, eller så använder det en digital bildsensor som matchar den storleken. Medelformat tar bilder som bara är mindre än ett stort format (102x127 mm) men större än med 135 mm eller fullformatssensorer.

Hasselblad är huvudproducent. Medelformat hänvisar till filmformatet i 120-storlek. Den har en väldigt stor sensor och har en otrolig bildkvalitet, dock vanligtvis väldigt dyr (Hasselblad H6D-400c går bara på 50 000 $ för kroppen). Den är större i storlek tack vare sensorn, men tillåter även större, kraftfullare linser. Kombinationen av höga megapixlar och stort dynamiskt omfång resulterar i mycket hög upplösning. Se till att titta på videon för att lära dig mer om mellanformatskameror, särskilt om du är ett proffs som behöver imponera på kunder med högt underhåll.

7. Traditionella filmkameror

Digitalkamera

har förmodligen betydligt fler fördelar än traditionell film. Tja, förmodligen inte - det gör det. Digital ger dig bilderna i realtid och innebär inga framkallnings- eller filmkostnader. Om du är smart på att säkerhetskopiera dina foton kommer du förmodligen aldrig att förlora dem. Men det är något med att filma med riktiga filmer som ingen digitalkamera kan röra. En nostalgisk look och känsla som fortfarande ger otroliga bilder.

Är du intresserad av att köpa en nya kamera? Glöm då inte att läsa recensioner om olika nätbutikerReviewsBird.se för att ta reda på var du kan hitta den bästa kameran och få den bästa servicen.

Anne Sigrid Jakobsen Av Anne Sigrid Jakobsen

Anne Sigrid är en e-handelsspecialist & konsumentvarukonsult specialiserad inom handelsrätt och konsumentbeteende. Hon har erfarenhet av supply chain-konsultverksamhet och produktutveckling samt har arbetat... Läs vidare