Bygg ett starkare varumärke och bli mer synlig

Vad krävs för att växa som företag? En bra idé? Bra kunskap? Ett bra team?

Förmodligen alla tidigare nämnda. Men, du behöver också något annat, ett starkt varumärke som är lätt att komma ihåg och som blir ditt företags ansikte. Därför är det väldigt viktigt att du lägger mycket tid på att bygga och skapa det varumärke du vill ha, och det som kommer att representera dig, ditt företag och din dröm många år framöver.

Så vad innebär det att bygga ett bra varumärke? Hur ska du tänka? Följ med på denna guide och lär dig några enkla tips som kan hjälpa dig med starten av ditt varumärke och företag.

Förstå och bygg upp ditt varumärke

Vilket typ av företag ska du starta? Inom vilken sektor ska du börja bygga din dröm? Detta har en stor betydelse och är viktigt att analysera noga när du ska börja. Du måste ha en så full bild som möjligt när du ska göra ditt varumärke eftersom det kommer hjälpa dig att göra det så bra som det bara går.

Att designa din logga är också en viktig del och därför är det viktigt att veta hur du ska göra. Du kan be en designer göra det. Men det finns också bra program du kan använda och sen kan du enkelt göra en snygg vektoriserad logga på bara några minuter. Konvertera t ex din JPG fil direkt till vector och gör som 1000-tals andra smarta designers.

Definiera din nya varumärkesidentitet

Börja med att förstå dina kärnvärden, din mission och din vision. Allt detta är grunden till vad du ska bygga. Det är detta som ditt företag kommer att stå på och det som kommer att göra att du kan stå för vad du gör. När du börjar förstå detta kommer ditt varumärkes identitet att växa fram, vilka tjänster du erbjuder och det är detta som kommer göra det möjligt att hitta ditt varumärke och din image. Så lägg mycket tid på detta i början, tänk inte att det är något som löser sig längre fram, utan se till att det blir riktigt bra.

Lär känna din målgrupp väl

Vilka är dina framtida kunder? Vad gör dom? Vilken ålder och vilka intressen har dom? Detta måste du analysera för att se hur du ska nå ut till dom på bästa sätt och kunna behålla dom som bra kunder. Ett bra tips är att göra marknadsundersökningar och se hur dina framtida kunder reagerar på olika typer av stilar och produkter. Det kommer hjälpa dig att lyckas med rätt saker och bygga ditt företag på rätt sätt.

Utveckla ditt varumärkes "röst" och dess visuella identitet

Vad behövs för att synas? Något som gör ditt företag intressant. Ditt varumärkes röst är den stil du bygger upp och hur den "talar" till människor. Så ansträng dig mycket för att göra en logga som representerar dig och din dröm på rätt sätt. Vilka färger ska du använda, och vilken stil ska den ha? Alla detaljer räknas och detta kommer ge den image du vill. Här kommer du också visa om du vill ge en seriös eller lekfull röst, kanske färgfull eller bara svart och vit.

Nå ut med och underhåll ditt varumärke

När du nu skapat ett varumärke, en snygg logga och en röst ska du nå ut med det och bygga ditt varumärke. Hur kan du göra detta på bästa sätt? Det finns många kanaler att välja mellan och valet är ditt. Men några av de största är Instagram, Youtube, TikTok och Facebook. Fördelen med dessa medier är att det är gratis att använda. Dock tar det tid att växa, och om du vill annonsera kommer detta givetvis att ha en kostnad.

Skapa en konstant användning av ditt varumärke

Se till att ditt varumärke syns på många platser och att det är konstant. Försök nå ut organiskt på sociala medier men också på ett lokalt plan för att bli känd på det sättet. Gör så att fler och fler kommer ihåg dig och ditt varumärke. För att lyckas med detta är det viktigt att de färger och den stil du har valt är något som är lätt att komma ihåg. Hitta bra samarbeten och anställ bra arbetare. Detta kommer också göra att du lyckas bygga upp dit företag mer och mer.

Din varumärkeskommunikation och marknadsföring

Vi nämnde Instagram och Youtube som bra kanaler för marknadsföring. Men vilka olika strategier kan du använda? Börja med enkla bilder och videos på dina produkter och av ditt märke. Kör engagerande material och saker så att fler och fler börjar följa dig. Detta kommer göra att ditt varumärke börjar växa och att fler talar om det och på det sätter kommer också fler att börja köpa.

Ett mer manuellt sätt att synas är med olika typer av reklam. Du kanske kan synas i den lokala tidningen eller på någon reklamyta på den lokala hockeyarenan. Detta ger mer synlighet och värde, och detta bidrar på det sättet till att du kan synas som ett mer seriöst företag på marknaden. Du kan också bygga en blogg för att nå ut till fler och positionera dig på sidor som Google.

Övervaka och gör ndvändiga justeringar på din varumärkesstrategi

För att hålla dig uppdaterad och vara säker på att ditt varumärke fortsätter vara aktuellt måste du hålla kolla och göra justeringar som kan behövas. Så kolla regelbundet hur dina sociala kanaler fungerar, hur din hemsida ser ut och vilka förändringar du kan göra.

Anpassa och förbättra allt du kan

Håll koll på vad dina kunder säger. Får du bara bra feedback, eller behöver något förändras? Om det är fallet, gör dessa förändringar snabbt så att du inte förlorar dina kunder. När dina kunder ser att ditt företag jobbar hårt för att alltid göra sitt bästa och anpassa sig till kundernas behov kommer detta att uppskattas mycket. Det kommer skapa trogna kunder som kommer tillbaka.

Gör ständiga förändringar och förbättringar. Ändra din stil, förbättra ditt tänkesätt och utbilda dina anställda. Detta kommer göra er till ett starkare team och på det sättet kommer ni lyckas fortsätta att växa och synas med ert varumärke.

Av Monika