• Inga recensioner än!

AliExpress

För många är shopping en av de roligaste sakerna som finns men om man shoppar online, då vill man väl inte spendera v&au...

Logo Readly
Readly

Tidningar går att läsa på fler sätt än i pappersform och de behöver inte ta onödig plats, vare sig i hemmet el...

Bokus

En modern bokhandel bör finnas online och kunna erbjuda ett stort sortiment av litteratur i alla dess former, vare sig det gäller romaner, biografier, studentlitteratur, e-böcker eller ljudböcker. Förutom ett stort sortiment så kräver dagens samhälle även snabba och billiga fraktalternativ. Bokus är en bokhandel och nätbutik som tillhandahåller just detta, med över 10 miljoner titlar i sitt sortiment.

Mer om Bokus
Bokus grundades i Lund av Kajsa Leander och Ernst Malmsten och företagets onlinebutik har varit aktiv sedan 1997. Redan året efter starten så köptes företaget upp av KF Media, som efter en försäljning och ett återköp äger företaget till dagens datum.
Företagets vision är att sprida läsglädje till alla, att erbjuda böcker i alla format och att därigenom bidra till lärande och ett demokratiskt samhälle. Företaget erbjuder gratis frakt (miljövänliga leveranser) på alla beställningar och samarbetar med flertalet olika fraktföretag, där du som köpare erbjuds en rad olika alternativ beroende på hur mycket du vill betala samt när och hur du vill få dina varor levererade till dig.

Vilka produkter och tjänster erbjuds av Bokus?
I bokus sortiment finns över 10 miljoner titlar sorterade i 27 kategorier, alla med en rad olika underkategorier. Hemsidan tillhandahåller en sökfunktion för att göra det enkelt för kunderna att navigera i det stora sortimentet. Förutom fysiska böcker så utgörs sortimentet även av e-böcker, ljudböcker och en abonnemangstjänst. De erbjuder även köp av presentkort, möjlighet att förboka kommande utgivningar, signerade böcker samt boktips från företagets personal. Varje månad erbjuder de även en utvalt sortiment till extra bra priser.
Bokus använder sig av miljövänliga leveranser, vilket innebär att de använder sampackade och återanvändbara paket för alla inrikesleverenaser, för att minska antalet transporter. De miljövänliga leveranserna kompletteras med att all kundfrakt klimatkompenseras. Fraktens sammalagda utsläpp av koldioxid och andra växthusgaser kompenseras med plantering av träd i östra Afrika, vilket även kompenserar för böckernas negativa klimatpåverkan.

Abonnemangstjänsten Bokus Play är en betaltjänst för ljudböcker och e-böcker där kunden erbjuds olika sorters medlemsskap och sortiment. Bokus är en nätbutik som deltar i den årliga bokrean samt i julrean och Black Friday och de har alltid 5% studentrabatt via Mecanat och tillhandahåller även begagnad studentlitteratur. Kuntjänsten som erbjuds består först och främst av en FAQ-sida (frågor och svar) där kunden kan fritextsöka för att finna svar på funderingar och frågor. Finns inte svaret på FAQ-sidan så hittas kontaktuppgifter med emailadress och telefonnummer i botten av varje enksild hjälpartikel. Företagets returpolicy är 14 dagar efter det att kunden mottagit leveransen. I leveransen finns en bifogad retursedel med instruktioner om hur returen skall gå tillväga. Om leveransen innehåller fel varor, saknar varor eller ej nått fram till rätt destination så uppmanas kund att ta direktkontakt med kundtjänst.

Andras åsikter och upplevelser av Bokus
Har du egna åsikter eller erfarenheter av köp hos Bokus som du vill dela med dig av? Oavsett om du har bra eller dåliga upplevelser så vill såklart vi på ReviewsBird att du delar dina upplevelser med oss så att vi tillsammans kan hjälpa andra kunder med att sprida värdefulla "do's & don'ts". Dela ditt omdöme med oss och skriv en recension!