7 företag

Spel & Underhållning

...

    Spel & Underhållning

    Ett onlinespel är ett videospel som antingen delvis eller huvudsakligen spelas via Internet eller något annat tillgängligt datornätverk. Onlinespel är allestädes närvarande på moderna spelplattformar, inklusive datorer, konsoler och mobila enheter, och sträcker sig över många genrer, inklusive first-person shooters, strategispel och massivt multiplayer online-rollspel (MMORPGs). Under 2019 nådde intäkterna inom onlinespelsegmentet 16,9 miljarder dollar, med 4,2 miljarder dollar genererade av Kina och 3,5 miljarder dollar i USA. Sedan 2010-talet har en vanlig trend bland onlinespel varit att använda dem som spel som en tjänst, med intäktsgenererande system som loot boxes och kampanjer med köpbara föremål ovanpå fritt erbjudna spel. Till skillnad från köpta detaljhandelsspel har onlinespel problemet att de inte kan spelas permanent eftersom de kräver speciella servrar för att fungera.

    Designen av onlinespel kan sträcka sig från enkla textbaserade miljöer till inkorporering av komplex grafik och virtuella världar. Förekomsten av onlinekomponenter i ett spel kan sträcka sig från att vara mindre funktioner, som en online-poängtavla, till att vara en del av kärnspelet, som att spela direkt mot andra spelare. Många onlinespel skapar sina egna onlinegemenskaper, medan andra spel, särskilt sociala spel, integrerar spelarnas existerande verkliga gemenskaper. Vissa onlinespel kan få en enorm tillströmning av popularitet på grund av de många välkända Twitch-streamers och YouTubers som spelar dem.

    Onlinespel har drastiskt ökat omfattningen och storleken på videospelskulturen. Onlinespel har lockat spelare från en mängd olika åldrar, nationaliteter och yrken. Onlinespelinnehåll kan också studeras inom det vetenskapliga området, särskilt spelares interaktioner inom virtuella gemenskaper i relation till beteenden och sociala fenomen i vardagen. Liksom i andra kulturer har samhället utvecklat en rad slangord eller fraser som kan användas för kommunikation i eller ur spel. På grund av deras växande onlinekaraktär överlappar modern videospelsslang kraftigt med internetslang, såväl som leetspeak, med många ord som "pwn" och "noob". En annan term som blev populär av videospelsgemenskapen är förkortningen "AFK" för att hänvisa till personer som inte sitter vid datorn eller är uppmärksamma. Andra vanliga förkortningar är "GL HF", som står för "lycka till, ha kul", vilket ofta sägs i början av en match för att visa bra sportsmannaanda. På samma sätt, i slutet av ett spel, kan "GG" eller "GG WP" sägas gratulera motståndaren, vinnaren eller förloraren med ett "bra spel, bra spel". Många videospel har också inspirerat internetmemes och fått en mycket stor efterföljare online.

    Google följde efter 2018 och rensade upp sin Play Butik. Apples tillkännagivande i år av betyg och recensioner visar deras avsikt att rensa upp App Store och ge betyg och recensioner större betydelse än någonsin tidigare. Det genomsnittliga betyget för de 100 bästa apparna i App Store är 3,94 och 4,32 i Play Store. Ta också en titt på hur många gånger den genomsnittliga iOS och Android topp 100-appen har betygsatts. Dessa siffror är betydande. Det finns inga överraskningar om varför de är bland de 100 bästa apparna i båda appbutikerna.


    Spel & Underhållning

    Ur sunt förnuftssynpunkt är det sant att appar med högre betyg, högre kvalitetsrecensioner och fler nedladdningar bör ligga i toppen av rankingen. Detta är ett av de enda sätten att rensa upp i appbutikerna och separera kvalitetsleverantörerna från problematiska och övergivna appar.

    Onlinespelets historia går tillbaka till de tidiga dagarna av paketbaserade datornätverk på 1970-talet. Ett tidigt exempel på onlinespel är MUD, inklusive den första, MUD1, som skapades 1978 och ursprungligen begränsades till ett internt nätverk innan de blev ansluten till ARPANet 1980. Kommersiella spel följde under nästa decennium, med Islands of Kesmai, det första kommersiella onlinerollspelet som debuterade 1984, såväl som mer grafiska spel, som actionspelet MSX LINKS 1986, flygsimulatorn Air Warrior 1987 och Famicom Modems online Go-spel 1987.

    Den snabba tillgängligheten av Internet på 1990-talet ledde till en expansion av onlinespel, med anmärkningsvärda titlar inklusive Nexus: The Kingdom of the Winds (1996), Quakeworld (1996), Ultima Online (1997), Lineage (1998), Starcraft (1998), Counter-Strike (1999) och EverQuest (1999). Videospelskonsoler började också ta emot nätverksfunktioner online som Famicom Modem (1987), Sega Meganet (1990), Satellaview (1995), SegaNet (2000), PlayStation 2 (2000) och Xbox (2001). Efter förbättringar av anslutningshastigheter inkluderar den senaste utvecklingen populariseringen av nya genrer, som sociala spel, och nya plattformar, som mobilspel.

    Under 2000-talet har kostnaderna för teknik, servrar och internet sjunkit så mycket att höghastighetsinternet var vanligt, vilket ledde till framväxten av hittills okända genrer som massivt multiplayer online gaming (MMO). Till exempel dominerade World of Warcraft (2004) större delen av decenniet. Flera andra MMO försökte följa i Warcrafts fotspår, som Star Wars Galaxies, City of Heroes, Wildstar, Warhammer Online, Guild Wars 2 och Star Wars: The Old Republic, men misslyckades med att göra en betydande inverkan på Warcrafts marknadsandel. Med tiden har MMORPG-communityt utvecklat en subkultur med sin egen slang och metaforer, samt en oskriven lista över sociala regler och tabun.

    Separat blev en ny typ av onlinespel populär med World of Warcraft, Defense of the Ancients (2003), som introducerade multiplayer online battle arena-formatet (MOBA). DotA, en community-skapad mod baserad på Warcraft III, blev populär när intresset för World of Warcraft avtog, men eftersom formatet var kopplat till Warcraft-egendomen började andra utveckla sina egna MOBAs, inklusive Heroes of Newerth (2009), League of Legends (2010) och Dota 2 (2013). Blizzard Entertainment, ägaren till Warcraft-egendomen, släppte sin egen version av MOBA-genren med Heroes of the Storm (2015), och betonade flera originalhjältar från Warcraft III och andra Blizzard-serier. I början av 2010-talet har genren blivit en stor del av e-sportkategorin.

    Under den senare hälften av 2010-talet hade hero shooter, en mängd olika skjutspel inspirerade av onlinekamparenor för flera spelare och äldre klassbaserade skjutspel, en betydande ökning i popularitet med lanseringen av Battleborn och Overwatch 2016. Genren fortsatte att växa med spel som Paladins (2018) och Valorant (2020).

    Ett Battle Royale-spelformat blev mycket populärt med släppet av PlayerUnknown's Battlegrounds (2017), Fortnite Battle Royale (2017) och Apex Legends (2019). Genrens popularitet fortsatte in på 2020-talet med släppet av Call of Duty: Warzone (2020). Varje spel har tagit emot tiotusentals spelare inom några månader efter det att de släpptes.

    Hos oss här på ReviewsBird kan du läsa om de mest uppskattade apparna i form av recensioner.