2 företag

Sociala medier

...

    Sociala medier

    Sociala medier är ett samlingsbegrepp för webbplatser och applikationer som fokuserar på kommunikation, community-baserad input, interaktion, innehållsdelning och samarbete. Människor använder sociala medier för att hålla kontakten och interagera med vänner, familj och olika samhällen. Företag använder sociala applikationer för att marknadsföra och marknadsföra sina produkter och spåra kundproblem.

    Förstå sociala medier

    Sociala medier dök upp som ett sätt att interagera med vänner och familj, men anammades senare av företag som ville dra nytta av en populär ny kommunikationsmetod för att nå ut till kunder. Kraften med sociala medier är förmågan att ansluta och dela information med alla på jorden eller med många människor samtidigt.

    Det finns mer än 3,8 miljarder användare av sociala medier runt om i världen. Sociala medier är ett område i ständig förändring och i ständig utveckling, där nya appar som TikTok och Clubhouse tycks komma ut varje år och ansluta sig till raden av etablerade sociala nätverk som Facebook, YouTube, Twitter och Instagram. År 2023 förväntas antalet användare av sociala medier i USA öka till cirka 257 miljoner.

    Enligt Pew Research Center tenderar användare av sociala medier att vara yngre. Nästan 90 % av personer mellan 18 och 29 år använde minst en form av sociala medier. Dessutom tenderar dessa användare att vara bättre utbildade och relativt rika eller tjäna över $75 000 per år.


    Sociala medier

    Sociala medier kan ta formen av en mängd olika teknikaktiverade aktiviteter. Dessa aktiviteter inkluderar fotodelning, bloggande, sociala spel, sociala nätverk, videodelning, affärsnätverk, virtuella världar, recensioner och mer. Även regeringar och politiker använder sociala medier för att engagera sig med väljare och väljare.

    För privatpersoner används sociala medier för att hålla kontakten med vänner och släkt. Vissa människor kommer att använda olika sociala medier-applikationer som nätverk, för karriärmöjligheter, hitta människor över hela världen med likasinnade intressen och dela sina tankar, känslor, insikter och känslor. De som ägnar sig åt dessa aktiviteter är en del av ett virtuellt socialt nätverk.

    För företag är sociala medier ett oumbärligt verktyg. Företag använder plattformen för att hitta och engagera sig med kunder, driva försäljning genom reklam och marknadsföring, mäta konsumenttrender och erbjuda kundservice eller support.

    Sociala mediers roll för att hjälpa företag är betydande. Det underlättar kommunikationen med kunderna, vilket möjliggör sammanslagning av sociala interaktioner på e-handelssajter. Dess förmåga att samla information hjälper till att fokusera på marknadsföringsinsatser och marknadsundersökningar. Det hjälper till att marknadsföra produkter och tjänster eftersom det möjliggör distribution av riktade, aktuella och exklusiva försäljningar och kuponger till potentiella kunder. Dessutom kan sociala medier hjälpa till att bygga kundrelationer genom lojalitetsprogram kopplade till sociala medier.

    Fördelar med sociala medier

    Sociala medier har förändrat hur vi alla interagerar med varandra online. Det tillåter oss att upptäcka vad som händer i världen i realtid, att få kontakt med varandra och hålla kontakten med vänner på långa avstånd, och att ha tillgång till oändliga mängder information till hands. På många sätt har sociala medier hjälpt många individer att hitta en gemensam grund med andra online, vilket har gjort att världen verkar mer tillgänglig.

    Enligt en studie från Pew Research Center är användningen av sociala medier korrelerad med att ha fler vänner och flera olika personliga nätverk, särskilt i tillväxtekonomier.  För många tonåringar kan vänskap börja virtuellt, med 57 % av tonåringarna som träffar en vän online.

    Företag använder också marknadsföring på sociala medier för att rikta in sig på sina konsumenter direkt på sina telefoner och datorer, bygga upp en följare för att bygga en lojal fanbas och skapa en kultur bakom sitt eget varumärke. Vissa företag, som Denny's, har skapat hela personas på Twitter för att marknadsföra till yngre konsumenter med deras eget språk och personas.

    Exempel på sociala medier

    Samtidigt som sociala medier har sin positiva sida pekar många på plattformen och kallar den negativa egenskaper som jämför dess överkonsumtion med ett beroende. Vissa förnekar att det bidrar till ouppmärksamhet, stress och svartsjuka. National Center for Biotechnology Information kopplar tung användning av sociala medier till depression. Sociala medier kan också vara en kanal för vilseledande information och osanningar.

    Presidentvalet i USA 2016 har väldokumenterade redogörelser för effekten av förmågan att sprida falsk information över plattformen. Ett sådant fenomen utnyttjar kraften i sociala medier och ger vem som helst möjlighet att nå en publik på miljoner med innehåll som saknar överblick eller faktakontroll.

    Du kan uppnå allt detta genom appar för sociala medier, det finns massor av appar för sociala medier tillgängliga här som du kan ladda ner och installera på din telefon. Ta en titt på recensionerna från våra kunder här på ReviewsBird och välj den bästa sociala media appen att installera!